شروع لیگ نه چندان برتر

۹ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۱۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

سال گذشته لیگ برتر را در شبگار همراه با بهزاد طالبی طی کردیم، حالا لیگ شروع می­‌شود و بهزاد طالبی به پیشواز آن رفته است.

امروز، پنجشنبه 9 مرداد سال 1393، چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شروع می­‌شود. لیگی که به گفته زنده ­یاد ناصر حجازی از حرفه‌ای بودن، فقط شماره‌­های انگلیسی پشت پیراهن بازیکنانش را دارد. فردا ساعت 17:30 در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز، قهرمان لیگ برتر سال گذشته یعنی فولاد اهواز به مصاف تراکتورسازی تبریز، قهرمان جام حذفی می­‌رود، دیداری که به بازی سوپرلیگ شبیه است. فولاد سال گذشته با شایستگی قهرمان لیگ برتر بود، در حالی‌که به نظر سرمربی تیم ملی بازیکنانش مستحق بازی در جام ­جهانی نبودند. مطلب ما را در مورد قهرمانی فولاد در اینجا می‌توانید، بخوانید. شدیدا دوست داریم (اما امیدوار نیستیم) که امسال لیگ باکیفیت‌­تری را شاهد باشیم.

کاش تلویزیون بازی‌­های جام ­جهانی را به ما نشان نمی‌­داد. کاش نحوه شوت زدن و پاس دادن و استپ کردن و سانتر کردن بازیکنان تیم‌­های دیگر را در جام­ جهانی نمی­‌دیدیم. کاش قضاوت داوران بین­ المللی را نمی‌دیدم. کاش نحوه مدیریت سرمربی­‌های بزرگ را در زمین فوتبال نمی‌دیدیم. حالا هر هفته باید پای تلویزیون­ هایمان بشینیم (ما که می‌­دونیم که هر روز تعداد کسایی که به ورزشگاه می‌­رن کمتر و کمتر می­‌شه) که حسرت دیدن آن بازی‌­های خوب به دل‌مان بماند. وقتی دروازه‌­بانان‌مان از مهار ساده­‌ترین شوت‌ها عاجزند، حسرت می­‌خوریم، وقتی مهاجمین­‌مان در پایان فصل فقط با 13 گل آقای گل می­‌شوند، حسرت می‌­خوریم، وقتی تعداد پاس‌­های هافبک­‌هایمان به 3 نمی‌­رسد، حسرت می­‌خوریم. ولی خوشحالیم که خدا فراموشی را آفرید. به لیگ برتر ایران خوش آمدید.

جام جهانی - لیگ برتر

حسین فرکی موفق‌­ترین مربی لیگ گذشته بی­‌تیم مانده است و اسکوچیچ، مربی کراواتی که سال گذشته در ملوان نتایج خوبی کسب کرد، جای او را گرفته است، تعجب نکنید این‌جا ایران است. با مربیگری نصرت ایراندوست در ملوان، این تیم دوباره وارد بازی­‌های قدیمی شد، جنگ میان طرفداران صالح ­نیا و ایراندوست و احمدزاده در انزلی شروع می­‌شود. تونی اولیویرا مربی موفق تراکتور به خانه ­اش بازگشت تا مربی جوان و اخراجی فصل گذشته گسترش فولاد تبریز جای او را بگیرد، رسول خطیبی. جلالی همیشه مدعی، بعد از نوشتن نامه انتقاد از کیروش از طرف کانون مربیان به سایپا آمده تا نشان دهد که مربیان ایرانی توان فنی بیشتر از کیروش دارند. گل­ محمدی مربی موفق سال گذشته نفت تهران که قهرمانی را در بازی آخر از دست داد، احتمالا با مبلغی بیشتر (بخوانید خیلی بیشتر) به ذوب ­آهن رفت تا شاید بتواند نتیجه خوب سال گذشته را تکرار کند و علی منصوریان سرمربی سابق تیم ملی امید به جای او به نفت رسید. استیلی هم با همه مشکلات حقوقی راه­ آهن (معلوم نبودن مالک باشگاه) این باشگاه را تبدیل به “لیان شامپو” بازیکنان سابق پرسپولیس کرده، از عابدزاده بگیر تا شیث رضایی و نصرتی (شاید در بین مربیان لیگ استیلی سخت‌ترین کار را داشته باشد، جدا نگه داشتن شیث و نصرتی بعد از زدن گل). با کمال تعجب سه تیم پرطرفدار لیگ هم‌چنان مربی‌­های سال گذشته خودشان را حفظ کردند، قلعه­ نویی در استقلال، دایی در پرسپولیس و کرانچار در سپاهان. با توجه به این نکته که هیچ کدام از این مربیان سال گذشته موفق به کسب هیچ قهرمانی نشدند.

اتفاق بی‌­سابقه­‌ای که در ابتدای این فصل افتاد، اعلام مبلغ قراردادهای بازیکنان لیگ برتر از طرف باشگاه­‌ها بود و با توجه به این اعلام، احمد آل­‌نعمه مدافع ملی‌­پوش جدید باشگاه تراکتور با مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان گران‌ترین بازیکن لیگ برتر لقب گرفت. از مسئولین لیگ برتر و مدیرعاملین باشگاه­‌ها ملتمسانه درخواست می­‌کنیم که این لیست­‌ها را بسوزانند، ما هم انگار نه انگار که اتفاقی افتاده، نه خانی اومده و نه خانی رفته. دوستان مسئولین با انتشار این لیست­‌ها عملا به شعور مردم توهین می‌فرمایند، چه کسی باورش می­‌شود که آندو تیموریان با مبلغ یک میلیارد تومان به باشگاه استقلال رفته باشد یا خلعتبری به سپاهان. دوستان بیشتر از این خودتان را مضحکه نکنید. این سقف قرارداد کذایی را بردارید تا حداقل تیم‌­ها با ثبت قرادادهای واقعی سهم مالیات خودشان را به مردم ایران بپردازند، با این وضعیت همه می­‌دانند که پولی زیر میز رد و بدل می‌­شود، اما کسی نمی­‌داند چقدر.

لیگ برتر - تبانی در فوتبال

اتفاق عجیب دیگری که در ابتدای لیگ افتاد، لو رفتن تعدادی از بازیکنان مشمول خدمت سربازی بود، مهم‌ترین بازیکنان مشمول این قانون هم بختیار رحمانی، آرش افشین، میلاد غریبی و حسین ماهینی هستند. کاری به این نداریم که خود این قانون سرباز/بازیکن، قانون بسیار بی­‌معنی و تبعیض‌­آمیزی است، اما قانون است، باید به آن احترام گذاشت. اول مسئولین اعلام کردن که بازیکنای شامل این قانون با زبون خوش بیان برن تیمای نظامی، بعد گفتن اگه نرین، میایم گوش‌تون رو می­‌گیریم، بعد اسما از گوشه و کنار شنیده شد و آخر یه لیست 21 نفره اعلام شد. زمزمه­‌هایی بین مسئولین هست که یه عده‌­ای تا به حال با مدرک جعل بازی می­‌کردن و از این حرفا. کاری به قانون سرباز/بازیکن ندارم، اسم بازیکنا هم برام مهم نیست، اما دوستان مسئول در فدراسیون می­‌دونن که جعل سند دولتی مثل کارت پایان خدمت سربازی مجازات زندان دارد، چرا هر سال یه سری بازیکن پیدا می‌­شن که تمام مدارک‌شون از شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه و کارت پایان خدمت رو جعل می­‌کنند و وقتی لو می­رن، فقط چند تا پشت دستی می­‌خورن. پس کی باید امیدوار باشیم که همه­ قانون، کامل و درست در تمام شئونات زندگی­‌مان اجرا می‌­شود.

لیگ برتر فردا شروع می‌­شود و ما مثل همیشه چشم­‌مان را بر روی تمام نواقص قبل و بعدش می‌­بندیم، مثل هرسال به تماشای بازی تیم‌­های محبوب‌مان می­‌نشینیم، با دیدن بردش شاد می­‌شویم و با دیدن باختش غمگین، هرچند از دیدن این بازی­‌ها لذت نمی‌بریم. ما به امید روزگاری هستیم که تعداد کمی از بازیکنان بازنشسته همین لیگ برتر بی­‌کیفیت مدارس فوتبالی را تاسیس کنند و به بچه­‌ها فوتبال را درست آموزش دهند، جوری که در لیگ برتر دل‌مان لک نزد برای یک پاس قطری 30 متری یا از بین 10 شوت، حداقل 5 تا داخل چهارچوب دروازه باشد. شما هم ببینید و اگر لذت نبردید حداقل به ما فحش ندین.

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها