سفر به شهرستانک

۲۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

 

سفری پاییزی به روستای شهرستانک از توابع آسارای كرج در ۵۵ كیلومتری شمال خاوری كرج و ۹۰كیلومتری تهران.

پاییز است و فصل درختان رنگارنگ. در این فصل جاده چالوس می­‌چسبد و هزاران خاطره و درختان پررنگ و لعاب روستای شهرستانک از توابع آسارای كرج در ۵۵ كیلومتری شمال خاوری كرج و ۹۰كیلومتری.

پاییز شهرستانک از تابستانش هم معروف‌تر و زیباتر است. برای سفر یک روزه به این روستا، می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که صبح آن‌جا باشید و تا بعدازظهر هم در روستا و طبیعت اطرافش بچرخید.

شهرستانک 1

بهترین مسیر دسترسی به شهرستانک، راه آسفالته ۸ کیلومتری‌ای است که از جاده کرج ـ چالوس، نرسیده به گچسر منشعب شده و به شهرستانک منتهی می‌شود. یک تابلوی بزرگ سبز رنگ مسیر روستا را نشانتان می‌دهد. آزاد راه تهران ـ شمال نیز از نزدیکی شهرستانک خواهد گذشت.

 آب و هوای این روستا در زمستان سرد و در تابستان معتدل و دلپذير است. شهرستانک روستایی تاریخی به شمار می­‌رود. قلعه دزدبند شهرستانک، تپه شنستون (شن ستون) و كاخ شهرستانک (كاخ ناصرالدین شاهی) از آثار تاریخی این روستاست.

شهرستانک 4

اگر با تاکسی یا اتوبوس‌هایی که از جاده چالوس راهی شهرهای شمالی می‌شوند راه بیفتید، می‌­توانید در دوراهی شهرستانک پیاده شوید و منتظر خودروهای عبوری شوید. ممکن است به خوبی وسیله گیرتان نیاید برای همین پیشنهاد من این است که با تورهای مسافرتی یا وسیله شخصی به شهرستانک بروید.

شهرستانک 2

مسیری پر درخت را می‌­پیماییم تا از کاخ ناصرالدین شاه دیدن کنیم. این کاخ درحدود سال‌های 1295 قمری به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و امروز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

تقریبا تمام کاخ دوره ناصری تخریب شده است. به طرز مظلومانه‌­ای شیشه­‌های درب­‌های آن شکسته و اثری از ابهت کاخ وجود ندارد. فقط چندین سرستون و پله­‌های آن برجای مانده. یادگاری­‌های روی دیوارها و زباله­‌های اطراف کاخ بیشتر از خود کاخ جلب توجه می­‌کنند.

حمامی نیز در انتهای کاخ وجود دارد. بد نیست به آن سری بزنید. اما این حمام نیز مورد بی‌رحمی قرار گرفته و کثیف و نامرتب است. این کاخ فقط روزهای صبح جمعه برای بازدید باز می‌شود. اطراف کاخ محوطه‌ای پر از درخت دارد و رودخانه‌ای کم عمق هم از کنار کاخ می‌گذرد.

ناصرالدین شاه در شهرستانک هر سال مراسم آش‌پزان به راه می‌انداخت. هر سال در یک روز معین ناصرالدین شاه به اتفاق وزرا و رجال و شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می‌آمد و مراسم مخصوص آش‌پزان را به راه می‌انداخت.

ناصرالدین شاه برای سفر به شهرستانک از جاده مخصوص شاهی عبور می‌کرد. این جاده از راه پس قلعه و توچال به شهرستانک می‌رسید. اما خدمه و چاکران شاه مجبور بودند از راه باریک و خطرناک رودخانه به شهرستانک بروند. همیشه در جریان این رفت و برگشت، تعدادی از خدمه شاه به رودخانه سقوط می‌کردند و جان می‌سپردند.

شهرستانک 3

به همین دلیل، ناصرالدین شاه در سرخ حصار قصری ساخت و مراسم آش‌پزان خود را به آن‌جا منتقل کرد.

 اگر در این سفر یک روزه وقت داشتید، بد نیست به درخت کهنسال سرو سری بزنید که محلی‌ها آن را به اسم «هورست» می‌شناسند. این درخت حداقل چندصد سال عمر دارد، ارتفاعش حدود 17 متر و عرضش تقریبا 14 متر است. متاسفانه به دلیل کمبود وقت از این درخت بازدید نداشتم تا عکس آن را برایتان بگذارم.

برای ناهار حتما یادتان باشد که وسایلش را پیش از آن‌که وارد شهرستانک شوید تهیه کنید یا از منزل همراه خود بیاورید، چون در روستا و مسیر پیاده‌روی تا کاخ هیچ امکانات رفاهی‌ای وجود ندارد.

سوغات اینجا گردو، عسل و لبنیات است. بقالی‌های روستا ماست محلی خوبی دارند که نباید آن را از دست داد.

روستا دو مسجد دارد که برای نماز و استفاده از سرویس‌های بهداشتی می‌توانید آن‌جا بروید.

هوای پاک و دلپذیر، چشمه ساران متعدد، باغ‌­های انبوه و گسترده. اراضی وسیع کشاورزی و گذر رودخانه از میان روستا و چشم اندازهای کوهستانی از مناظر دیدنی این روستا هستند.

شهرستانک که در لفظ عامیانه به آن شهرستونک هم گفته می‌شود حتما نظر شما را جلب می‌کند. چون هم زیباست، هم خوش آب و هوا، ‌هم رودخانه دارد هم آثار تاریخی. در واقع همه چیز تمام است.

سمیه غلامی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها