سریال عمارت دانتون؛ یا چطور در همه حال با کلاس باشیم

۶ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

در زمستان سال 2008 اوضاع قصر هایکلر (highclere Castle) خیلی خراب بود، سنگ‌ها طبقه به طبقه در حال فرو ریختن بودند، بنا به یک بازسازی اساسی احتیاج داشت. جورج هربرت، ارل هشتم کارناروون به هرکسی که می­‌شناخت رو انداخت؛ 2 میلیون پوند پول کمی نبود برای یک اشرافی ورشکسته. آخرین تیر ترکش تماس با جولیان الکساندر کیچنر فلوز یا بارون فلوز بود. جورج با جولیان در یک مهمانی اشرافی آشنا شده بود و می‌دانست که در کار فیلم و تلویزیون است، اما دقیق نمی­‌دانست چه کاری. جولیان فلوز (Julian Fellowes) بیشتر از آن چیزی که ارل هشتم کارناوون فکر می­‌کرد، در دنیای سرگرمی غرق شده بود. تماس ارل جرقه ساخت یک سریال را در ذهن جولیان فلوز زد. او طرحی نوشت و به سراغ شرکت­‌های فیلمسازی زیادی رفت تا شبکه ITV در انگلستان با مشارکت شرکت آمریکایی Masterepice موافقت خودش را برای ساخت این سریال اعلام کرد. جولیان فلوز در سال 2009 سریال عمارت دانتون (Downton Abbey) را در لوکیشن اصلی قصر هایکلر شروع به فیلمبرداری کرد.

سریال عمارت دانتون 1

سریال عمارت دانتون در مورد همه‌­ی آدم­‌هایی است که در این عمارت زندگی می­‌کنند یا به نوعی با آن در ارتباطند. داستان با خبر غرق شدن کشتی تایتانیک درسال 1912 آغاز می‌­شود. وارث جورج کراولی، ارل گرانتهام و صاحب عمارت دانتون در این حادثه کشته می­‌شود. براساس قوانین اشرافی بریتانیا، با وجود این‌که آقای کراولی 3 دختر دارد، اما عمارت و ملک فقط به یکی از فرزندان ذکور خاندان کراولی می‌رسد. به گفته وکیل خانواده تنها بازمانده خاندان کراولی، متیو کراولی، وکیلی است که بدون آگاهی از ارثیه‌­اش با مادرش در منچستر زندگی می­‌کند. از طرفی جان بیتس که در جنگ آجودان آقای کراولی بوده برای مستخدمی وارد عمارت دانتون می­‌شود. در عمارت دانتون همیشه رازی برای مخفی کردن هست و همیشه باید مطمئن باشید که کسی شما را نظاره می­‌کند.

جولیان فلوز بازیگر، کارگردان، فیلمنامه­‌نویس و نویسنده بعد از دریافت اسکار بهترین فیلمنامه در سال 2001 برای فیلم “گاسفورد پارک” (Gasford park, 2001) به کارگردانی رابرت آلتمن (Robert Altman) و بعد از امتحان چندین تجربه مختلف در زمینه‌های متفاوت، تصمیم می‌­گیرد اثری متعلق به خودش را خلق کند. فلوز که خودش از خانواده­ای اشرافی است، تسلط کاملی بر این نوع زندگی دارد، عمارت دانتون را خلق می­‌کند. برخلاف دیگر سریال­‌ها فلوز تسلط کاملی بر روی سریال دارد به طوری که به غیر از او به جز در مواردی نادر نویسنده دیگری در سریال وجود ندارد و به عنوان تهیه‌­کننده در 38 قسمت از 40 قسمت سریال حضور دارد. پخش سریال از سال 2010 در انگلستان و 2011 در آمریکا شروع شد و با استقبال خوبی روبرو شد و در سال 2015 پنجمین فصل آن پخش خواهد شد.

داستان سریال “عمارت دانتون” در دو لایه روایت می‌­شود، با این‌که به ظاهر از هم جدا هستند اما به شدت در هم گره خورده‌­اند. داستان یک قسمت به بخش اشرافی عمارت می‌­پردازد و در بخش دیگر داستان زندگی خدمتکاران و مستخدمین این عمارت را روایت می‌­کند. شاید ایده اصلی سریال از فیلم گاسفوردپارک به ذهن فلوز خطور کرده، اما به طریقی متفاوت­‌تر. آدم­‌های عمارت دانتون از قصه پریان خارج شده‌­اند، یا خوب خوب هستند یا بد و خوب­‌ها اکثرا از گناه بدها می­‌گذرند، اما بدها همیشه به بدی کردن ادامه می‌­دهند. برعکس گاسفوردپارک که آدم‌ها از دنیای واقعی می‌­آیند و سیاه و سفید نیستند. شاید فلوز روال درستی را برای شخصیت­‌پردازی در سریال انتخاب کرده، چون معمولا تماشاگران تلویزیون این چنین فضاهایی را می‌­پسندند.

سریال عمارت دانتون 2

گذشته از داستان، بازیگران سریال نقطه قوت اصلی آن هستند. فلوز به سراغ بازیگران گمنام و کاربلد تئاترهای لندن و تلویزیون انگلستان رفته و مجموعه­‌ای بسیار پرقدرت را در سریال دور هم جمع کرده است. هیچ چهره شناخته شده‌­ای به غیر از مگی اسمیت (Maggie Smith) در سریال به عنوان بازیگر ثابت حضور ندارد. مگی اسمیت سال‌هاست در سطح اول سینما و تلویزیون انگلستان حضور دارد  و یکی از برگه­‌های برنده فلوز در این سریال است. اسمیت تا به حال برنده 2 اسکار بازیگری و کاندید 4 جایزه دیگر شده و اولین اسکارش را 44 سال پیش وقتی که اکثر بازیگران سریال هنوز به دنیا نیامده بودند، گرفته است. از دیگر بازیگران اصلی سریال باید به جیم کارتر (jim carter) بازیگر نقش آقای کارسون، ناظر قصر، اشاره کرد که بعد از 35 سال بازیگری تازه با ایفای این نقش در حال دیده شدن است و همین‌طور  هیو بونوویل (hugh bonneville) که با سابقه بازی در  تئاتر سلطنتی، به خوبی نقش جورج کراولی، ارل گرانتهام را ایفا می­‌کند.

سریال عمارت دانتون از 1912 آغاز می‌­شود و تا بعد از جنگ جهانی اول ادامه می­‌یابد. این سریال دوره گذار از دوران ویکتوریایی به انگلستان امروزی را روایت می‌­کند، دوره‌­ای هم­‌ردیف سال­‌های پایانی سلسله قاجار که به زوال طبقه اشرافی در ایران منجر شد. قرن­‌هاست که اشراف انگلستان زمین­‌های کشاورزی را در دست دارند، اما با ظهور قرن جدید دیگر روش‌های سنتی جواب‌گوی اداره املاک نیست و اشراف یکی پس از دیگری ورشکست می‌­شوند و املاک‌شان به تکه­‌های کوچک‌تر تقسیم می­‌شود. اما سریال عمارت دانتون فقط داستان یک دوره تاریخی نیست، بلکه داستان رابطه میان انسان­‌ها را روایت می‌­کند. داستانی که نشان می­‌دهد عشق در طبقه فرودست به همان زیبایی عشق اشراف است و خوب بودن یا بد بودن آدم‌­ها هیچ ربطی به طبقه اجتماعی آن‌ها ندارد.

صفحه اصلی سریال  Downton Abbey

لینک نقد سریال در نیویورک تایمز 

لینک نقد سریال یو اس ای تودی 

لینک نقد سریال در لوس آنجلس تایمز 

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
نیلوفر
9 سال قبل

جای متیو توی این عکس خالیه .