سریال خانواده مدرن(Modern Family)؛ عجیب‌ترین خانواده ممکن

۱۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

طرفدار سریال‌های کمدی هستید؟ از سریال‌های مثل بیگ بنگ خسته شده‌اید؟ پیشنهاد بهزاد طالبی خانواده مدرن است. با شبگار همراه شوید و با این خانواده خاص آشنا.

یک خانواده­ ایده‌­آل چگونه باید باشد؟ یک خانواده ایده­‌آل آمریکایی چگونه باید باشد؟ چگونه­ می‌­توان هم پدر خوبی بود و هم همسر خوبی؟ چگونه باید با فرزندان رفتار کرد؟ چگونه می‌­توان با کمک هم‌دیگر بر مشکلات خانواده پیروز شد؟ راه و روش درست زندگی برای دختران و پسران نوجوان چیست؟ روش بزرگ کردن فرزندان چیست؟ این‌ها چیزهایی است که سازندگان سریال خانواده مدرن (Modern Family) سعی دارند به ما بیاموزند، (البته به ما که نه، به هم‌وطنان آمریکایی خودشان) و برای این آموزش بهترین روش را انتخاب کرده‌اند، آموزش همراه طنز.

 استیون لویتان (Steven levitan) و کریستوفر لوید (Christopher Lloyd)بعد از مدت‌ها کار در کنار هم و در سریال­‌های مختلف براساس آن‌چیزی که خودشان به آن برگرفته از زندگی واقعی می‌­گفتند، طرحی را به شبکه تلویزیونی Fox با نام اولیه خانواده آمریکایی من پیشنهاد کردند. سریال ساخته شد و در سال 2009 پخش آن آغاز شد و به سرعت طرفداران بسیاری پیدا کرد. تا به حال 5 فصل 24 قسمت از این سریال پخش شده و به نظر می‌­رسد که مسئولین فاکس به این زودی دست از معدن طلای خود برنمی­‌دارند.

سریال خانواده مدرن خط داستان خاصی ندارد، فقط تماشاگران زندگی سه خانواده آمریکایی با خصوصیات مختلف را پیگیری می­‌کنند. سریال شخصیت محوری ندارد و هر یازده عضو خانواده در این سریال نقش دارند (هرچند که عده‌­ای بیشتر و عده‌­ای کمتر). جی پریچت از همسر خود طلاق گرفته و با زن جوان کلمبیایی به نام گلوریا ازدواج کرده است، گلوریا پسری 11 ساله به نام مانی دارد. دو خانواده دیگر، فرزندان جی هستند، کلر دختر جی با فیل دانفی ازدواج کرده است و دو دختر 16 و 13 ساله به نام‌­های هیلی و آلکس و یک پسر 10 ساله به نام لوک دارد. میچل پسر همجنسگرای جی است که با شریک زندگی خود کامرون و لیلی، دختری که به فرزندی قبول کرده‌­اند، زندگی می‌­کند. شخصیت­‌های سریال هرکدام خصوصیات منحصر به فردی دارند، مانند فیل که فرزند چهارم کلر محسوب می‌­شود و یا آلکس که باهوش و درس‌خوان است و مانی که بزرگ‌تر از سنش رفتار می­‌کند. هرکدام از شخصیت­‌ها جذابیت خاص خودشان را دارند و قطعا تمام آن‌ها وزنه­‌ای برای حفظ تعادل و زیبایی سریال به حساب می‌­آیند.

سبک سریال با این‌که چیز جدیدی نیست، اما بسیار جالب است. سریال میان مستند و سیتکام و سریال­‌های آموزشی در نوسان است. مانند سریال‌­های سیتکام زمان هر قسمت حدود 20 دقیقه است (که این یکی از نقاط قوت آن است) و طنز آن بیشتر بر شوخی­‌های کلامی استوار است و هم‌چنین داستان­‌های هر قسمت به قسمت­‌های قبل و بعد ربطی پیدا نمی­‌کند، اما برخلاف سیتکام‌­ها از تماشاگر زنده با صدای خنده استفاده نمی­‌کند و این‌که به جای استودیو در لوکیشن­‌های بیرونی ساخته شده است. در خلال سریال مانند برنامه‌های مستند شخصیت­‌های سریال به تنهایی و رو به دوربین در مورد موقعیتی که داستان در حال روایت آن است توضیح می­‌دهند و یا حس واقعی خود را در مورد آن صحنه می­‌گویند، مثل این‌که آن‌ها در حال تعریف داستان زندگی خود برای روانکاو هستند که اتفاقا بسیاری از طنزهای قوی سریال در همین مونولوگ‌­ها‌ی پنهان شده است و این‌که به وضوح می­‌توان اهداف آموزشی تهیه‌­کنندگان سریال را در لحظه‌لحظه‌ی سریال دید، آن‌ها به شما می‌­گویند که چگونه باید یک خانواده ایده‌­آل آمریکایی باشید، هرچند که شما اجازه دارید این نکته را نادیده بگیرید و فقط از طنز زیبای سریال لذت ببرید.

یکی از نقاط قوت سریال در این است که به دلیل آموزشی بودن سریال برخلاف اکثر سریال­‌های موفق آمریکایی، این برنامه برای تمام اعضای خانواده تهیه­ شده است و حتی کودکان هم می‌­توانند آن را تماشا کنند، یعنی در این سریال به هیچ‌وجه از شوخی‌های جنسی استفاده نمی‌­شود، به اصطلاح ما شاهد طنز کثیف نیستیم. دوستانی که دستی در نوشتن دارند می‌­دانند که نوشتن قطعات طنز بدون استفاده از شوخی‌های این‌چنینی چقدر سخت است، نمونه‌ی آن را می‌­توان در اکثر طنزهای بی­‌مزه‌­ی تلویزیونی خودمان مشاهده کنید. نویسندگان سریال خانواده مدرن نه تنها در این زمینه موفق بودند، بلکه جایگاه ویژه‌­ای را برای طنز خانوادگی ایجاد کرده‌­اند.

خانواده مدرن در سال 2012 برنده جایزه بهترین سریال کمدی از Golden Globe شد. این سریال برنده 64 جایزه از جشنواره‌­ها و مراسم مختلف از جمله 18 جایزه Emmy شده است. جالب است بدانید که هرگز هیچ بازیگری از این سریال در بخش بازیگر اصلی کاندید یا برنده جایزه در مراسم Golden Globe و Emmy نشده است، بلکه همیشه به عنوان بازیگر فرعی این جایزه را به خود اختصاص داده‌­اند. از قسمت­‌های اول این سریال بازیگران بزرگی به عنوان مهمان در این سریال نقش‌­آفرینی کرده‌­اند که این خود نشانه‌ی اعتبار این سریال است، بازیگرانی مانند ادوارد نورتون، مینی درایور، چز پالمنتری، مت دیلون، گرگ کینر، متیو برادریک و جسی آیزنبرگ.

با این‌که این سریال نوعی از زندگی مرفه آمریکایی را نمایش و آموزش می‌­دهد، اما این باعث نمی‌­شود که شما از طنز لطیف آن لذت نبرید. بزرگ‌ترین موفقیت سریال خانواده مدرن این است که آن‌ها انسان‌های قابل لمسی را خلق کرده‌­اند پر از نقاط قوت و ضعف، شاید ما در اطراف خود بسیاری از آن‌ها را دیده باشیم. شخصیت‌­ها به شدت صمیمی  از آب درآمده‌­اند، چیزی که در همان نگاه اول شما را گرفتار خود می­‌کند و باعث می‌­شود مسیر زندگی آن‌ها را دنبال کنید.MOD SinglePageKeyArt.indd خانواده مدرن

پانوشت: اگر به نسخه آمریکایی سریال دسترسی ندارید، می‌توانید نسخه ضعیف و ایرانی شده‌ی آن را که در شب‌های ماه رمضان از شبکه 3 پخش می‌شود، تماشا کنید، سریالی با نام بی ربط “هفت سنگ”.

 صفحه اصلی سریال  modern family 

لینک نقد سریال در نیویورک تایمز 

لینک نقد سریال در لوس‌­آنجلس تایمز 

صفحه نقد سریال در مجله ورایتی

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محسن
9 سال قبل

به نظرمنم سریال خوب از لحاظ ساختار و نکات مثبت زیادی هم دارد ولی هیچ گونه نمی توانم رابطه دو همجنس گرایا ها در این سریال ببذیرم اصلا قابل توجیح نیست امریکا یک کشور بدون فرهنگ می باشد

7 سال قبل

در واقع فیلمیه که می خواد رفتار و فرهنگشون را درست نشون بده وتوجیحشون کنه و ببیننده این ها رو تحمیل کنه مثل مسئله هم جنس گرایی که جز حیوانی گری و کار کثیف چیز دیگری نیست و اصلا فرهنگ نیست در واقع می خواد به بیننده بگه بی فرهنگی و فرهنگ ما درسته که از نوع کارگردانی فیلم می شه فهمید شاید چندتا رفتار خوب داشته باشن اما همش برای تحت تاثیر گذاشتن بیننده است
ما اسلامو و فرهنگ اسلامی ول کردیم داریم کجا دنبال خوانواده مدرن می گردیم

جواد
7 سال قبل

چه نظرات بی ربطی!
آقا شما سریالت رو ببین!
نه شماها در جایگاهی هستین ک آمریکا و فرهنگشو نقد کنید!و نه امریكا ب نظرات شما اهمیت میده!

ادم با سواد همچین نظری نمیده!

این سریال محشره!
شبگار ??

مریم
6 سال قبل

تازه دو فصلشو دیدم. سریال پرکششیه انصافا همه شخصیتاشم دوست داشتنی اند. فقط قسمتای مربوط به اون دوتا همجنسگرا خیلی لوس از آب درومده. به نظرم برای خود آمریکام خوب نیست که همجنسگرایی رو ترویج بده. پذیرشش در جامعه یه بحثه ترویجش یه بحث دیگه. عیب دیگه شم اینه که این خانواده ها انگار هیچ مشکل جدی ندارند همش با مسائل پیش پا افتاده درگیرند. حتی کمدی فرندز هم جاهایی چهره زشت زندگی رو نشون میداد، بیکاری طلاق .. ما که آمریکا نبودیم شایدم واقعا همه اینقدر تو خوشی و رفاهن

سمیه
6 سال قبل

چطوری میتونم تهیه کنم..خرید اینترنتی داره؟؟دانلودخیلی سرعت پایینه