سفر به بی‌بی سیدان اصفهان

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

 

بی‌بی سیدان گردشگاهی طبیعی در نزدیکی اصفهان است. این هفته به آن‌جا سفر کرده‌­ایم تا شما را هم با این منطقه‌­ی زیبا آشنا کنیم.

هنوز تابستان به سر نیامده است. هنوز گرمای تابستان گریبان‌گیر ماست. و هنوز آفتاب دست از سر ما بر نمی‌دارد. بنابراین به آب‌تنی و آب‌بازی برای فرار از گرمای شهریور نیاز داریم! هرچه زودتر به فکر بیفتید تا هوا سرد نشده است!

در ادامه برنامه آب­‌تنی‌مان این‌بار به اصفهان و سمیرم سفر می‌­کنیم. جایی که این بار رفته‌­ایم منطقه‌­ای به نام بی‌بی سیدان در سمیرم اصفهان است که به زبان خودمانی بی‌بی سیدون نامیده می‌­شود؛ یعنی بی‌بیِ دو سید. منطقه­‌ای که معروف است حاجت­‌ها را روا می­‌کند!

بی‌بی سیدان منطقه­‌ای است در جنوب استان اصفهان و 35 کیلومتری شهر سمیرم. برای رسیدن به آن باید از سمیرم به سمت جاده یاسوج رفته و پس از حدود 35 کیلومتر به سمت چپ بپیچید. در این جاده‌ی فرعی، بعد از حدود 15 کیلومتر به یک پل باریک آهنی می­‌رسید. دوباره به سمت چپ می­‌پیچید و وارد راه فرعی خاکی می­‌شوید.

این جاده خاکی از میان باغات سیب و هلو، و یک مجتمع پرورش ماهی می­‌گذرد. از این‌جا باید پیاده مسیر را طی کنید. بعد از رد کردن باغات و مجتمع پرورش ماهی؛ به منطقه­‌ی اصلی بی‌بی سیدان وارد می‌­شوید و می‌­توانید به شنا و آب‌­تنی بپردازید.

متاسفانه شب قبلی که ما به این منطقه سفر کردیم؛ باران شدیدی باریده بود و رودخانه گل‌­آلود شده بود. با این حال ما دست از آب‌بازی بر نداشتیم و دلاورانه پا به آب زدیم. مشکل این‌جا بود که به علت گل‌آلودی آب، زیر پای خود را نمی­‌دیدیم و گاه به صخره‌­ها برخورد می‌کردیم. اگر شما نیز با مشکل گل‌آلودی آب برخورد کردید؛ حتما درون آب آهسته قدم بردارید چون سنگ‌های زیر آب باعث سُر خوردن و افتادن شما خواهند شد.

جذابیت این سفر، حرکت در مسیر رودخانه است و گاه به گاه تماشای حوضچه‌­های آب و آبشارک­‌هایی که می‌­توان زیر آن­‌ها دوش گرفت. این آبشارک‌­ها به همراه برگ­‌های ریز و درشت سرسبزی که کنارشان روییده است؛ مناظر فوق‌العاده زیبایی را رقم زده است.

بی‌بی سیدان 1

متاسفانه دوربینم در این سفر به علت این‌که خوب آب‌­بندی‌­اش نکرده بودم؛ خراب شد. نتوانستم از مناظر زیبای سفر عکاسی کنم. اگر شما هم مانند گروه ما قصد عبور از مناطق هیجان­‌انگیز رودخانه را دارید حتما از کیسه ضد آب استفاده کنید و یا وسایل خود را به خوبی آب‌بندی کنید. یعنی به خوبی وسایل خود را پوشش دهید تا اگر کوله پشتی‌تان وارد آب شد وسایل‌تان لطمه‌ای نبینند. مخصوصا ناهارتان!!!

در این سفر داشتن پاپوشی مناسب بسیار ضروری است چیزی که دقیقا اینجانب رعایت نکردم، و در آخر صندل­‌هایم را در آوردم و بدون پاپوش از روی سنگ­‌ها و صخره‌­ها حرکت می‌کردم. این را هم بدانید که آفتاب این‌جا هم دست از سر شما برنمی­‌دارد. آفتابی دارد بس سوزان! پس کلاه نقاب‌دار و ضد‌آفتاب از لوازم ضروری سفر شما خواهد بود. نگران نباشید؛ وقتی تن به آب بزنید خنکا را حس خواهید کرد و دیگر گرما اذیت‌تان نخواهد کرد.

بی‌بی سیدان 2

گاهی عمق رودخانه خیلی زیاد می­‌شود و فشار آب هم ممکن است خطرساز شود. اما اگر شناگری ماهر هستید نگران نباشید. در جاهایی که عمق آب کم است، تا می‌توانید آب‌بازی کنید و لذت ببرید. فراموش نکنید که لباس اضافی با خود همراه داشته باشید که هنگام برگشت به آن نیاز خواهید داشت. البته آفتاب بی‌بی سیدان خیلی سریع لباس هایتان را خشک خواهد کرد!

نکته‌­ای که اشاره به آن لازم و ضروری است سرویس بهداشتی است! آخرین محل برای سرویس بهداشتی شهر سمیرم است؛ حدودا 33 کیلومتر قبل از بی‌بی سیدان. بعد از آن دیگر از سرویس بهداشتی خبری نیست و باید به فکر سرویس صحرایی باشید! سفر به بی‌بی سیدان نیز مانند تنگه واشی می‌تواند سفری یک روزه باشد. البته بستگی دارد از کجای ایران به این منطقه سفر می‌­کنید. اگر اصفهانی هستید که حتما به این منطقه سری بزنید.

آب خنک، زیرانداز، نایلون ضخیم یا کیسه­‌های ضد آب و پلاستیک برای زباله­‌هایتان را فراموش نکنید. متاسفانه در برخی گوشه­‌ها زباله‌­های زیادی رها شده‌­اند و مناظر زیبا را زننده کرده‌­اند.

در آخر به همه دوستان توصیه می­‌کنم این محل را از دست ندهند. گرچه ما به جای آب‌بازی، گل‌بازی کردیم اما همین نیز با صفا و صمیمت بود و خوش‌گذرانی­‌ای به یاد ماندنی. هیجانی که در طول سفر و در میان صخره­‌ها داشتیم. تماشای دوستانی که از روی صخره­‌ها سُر می­‌خوردند، آب‌پاشی­‌ها و خیس کردن یک­دیگر، همه و همه خاطرات یک روز به یادماندنی از سفر بی‌بی سیدان خواهند بود.

سمیه غلامی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سارا
10 سال قبل

چقدر جای قشنگی به نظر میاد.دلم خواست برم

bahrami
10 سال قبل

اون عکس اولیه چه قشنگه!

کاش از خود بی بی سیدان هم میگفتی که چی هست. مقبرس ارامگاهه امامزادس مسجده

bahrami
پاسخ به  سمیه غلامی
10 سال قبل

آخه ما خودمونم یه سیدون داریم. میدونی که!!!

bahrami
10 سال قبل

اون عکس اولیه چقد قشنگه!

کاش از خود بی بی سیدان هم میگفتی که چی هست. مقبرس ارامگاهه امامزادس مسجده