بحران اعتیاد به گوشی هوشمند

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۲۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

ما در ایران در کدام مرحله هستیم؟ این مقاله توصیف زمان حال ماست یا آینده ما؟ شما چقدر به گوشی هوشمندتان اعتیاد دارید؟

سئول ـ لی یون سو از این‌که شش ماه پیش، گوشی تاشوی خود را با یک گوشی هوشمند تعویض کرده؛ پشیمان است. این دانش‌­آموز کره‌­ای با این­‌که از توییت عکس‌­های خنده­‌دار، دادن پیامک به دوستان و بازی­‌های آنلاین لذت می‌­برد؛ می­‌گوید این گوشی هوشمند، روال عادی زندگی او را در مدرسه و خانه دچار اختلال کرده است. او در حالی که با تلفنش بازی می­‌کند می­‌گوید:«دوست ندارم به این روند ادامه بدهم اما نمی‌­توانم جلوی خودم را بگیرم.»

بر طبق آماری که دولت کره اعلام کرده است؛ از هر پنج نفر یک نفر به استفاده ازگوشی­‌های هوشمند اعتیاد دارد؛ که خانم لی یکی از آن‌هاست. در واقع تعریف این نوع از اعتیاد استفاده‌­ی بیش از 7 ساعت در روز از گوشی است؛ که با ترک آن اختلالات عصبی مانند پرخاشگری، بی­خوابی و افسردگی در شخص بروز می­‌کند.

گوشی هوشمند 1

دراوایل همین ماه، دولت کره جنوبی اعلام کرد؛ قصد دارد تا پایان سال برنامه‌­های مشاوره برای جوانان در سراسر کشور و برنامه­‌های آموزش معلمان در مورد چگونگی برخورد با دانش آموزان مبتلا به  این نوع اعتیاد؛ برگزار کند. مشاوره­‌های درمانی به کمک بودجه­‌های مالیاتی در حال حاضر برای معتادان بالغ وجود دارد.

کره جنوبی بزرگ‌ترین سازنده گوشی­‌های هوشمند در جهان است. سامسونگ الکترونیک، به دلیل پیشگام بودن در اینترنت با سرعت بالا و فن­‌آوری‌های پیشرفته برای موبایل به خود می‌­بالد. کره‌­ای‌­ها از اولین مصرف­‌کنندگان دستگاه­‌های دیجیتال جدید هستند.

نرخ نفوذ بیش از 100٪ تلفن همراه به معنی حمل بیش از یک گوشی توسط برخی از افراد است. نزدیک به دو سوم آنان از گوشی­‌های هوشمند استفاده می­‌کنند. دولت تمهیداتی برای مقابله با این معضل اندیشیده است. برای مقایسه، بر طبق گزارشات اتحادیه بین المللی مخابرات ضریب نفوذ گوشی­‌های هوشمند در ایالات متحده، از ماه ژوئن 50 درصد برآورد شده است.

کره به لطف به در دسترس داشتن خدمات گسترده­‌ی اینترنت با سرعت بالا؛ با مشکل اعتیاد به بازی­‌های آنلاین در میان نوجوانان مواجه است. در حال حاضر نفوذ گوشی­‌های هوشمند در میان نوجوانان و کودکان با سرعت بیشتری از گروه‌های دیگر سنی در حال افزایش است. گفته می­‌شود؛ سن اعتیاد به گوشی‌­های هوشمند به شدت پایین آمده است.

گوشی هوشمند 2

باتوجه به مطالعات کمیسیون ارتباطات کره، ضریب نفوذ گوشی­‌های هوشمند در کودکان بین سنین 6 تا 19 درسال گذشته، نسبت به دو سال قبل با نرخ 65% سه برابر شده است. در همین حال با توجه به نظرسنجی دولت، نرخ اعتیاد به گوشی­‌های هوشمند در میان نوجوانان 18% یعنی دو برابر نرخ اعتیاد 9.1٪ برای بزرگسالان است. بر پایه­‌ی گزارشات مرکز تحقیقات پیو، در سال  2012،  37% از نوجوانان در ایالات متحده گوشی­‌های هوشمند داشتند.

به گفته هوانگ تاهی، یک مقام رسمی در «وزارت برابری جنسیتی و خانوادگی» کره جنوبی این وضعیت واقعا نگران‌­کننده است. این مشکل در دیگر مراکز تکنولوژی مانند ژاپن و تایوان نیز نمود داشته است. طی یک بررسی در ژاپن، دریافتند که استفاده از گوشی­‌های هوشمند در میان دختران دبیرستانی در سال گذشته سه برابر شده است. کارشناسان می­‌گویند این مسئله همان­‌طور که دانش آموزان را از انجام مطالعات خود باز می‌­دارد به مهارت­‌های فردی آنان نیز صدمه وارد می­‌کند.iphone_addiction_798185 گوشی هوشمند

ستسوکو تامورا استاد روانشناسی کاربردی در دانشگاه سیتکوِ توکیو می‌­گوید: «امروزه دانش آموزان در خواندن حالات چهره بسیار ناشی هستند. هنگامی که شما زمان بیشتری را صرف  تبادل پیامک به جای صحبت کردن با مردم می­‌کنید چگونه قادر به درک مسائل غیرشفاهی هستید؟»

درتایوان، پدیده­‌ی بررسی مداوم پست الکترونیک و وبگاه‌­های اجتماعی منجر به نام‌گذاری این دسته از معتادان با نام «قبیله­‌ی سر به زیر» شده  است. یک بررسی توسط مرکز اطلاعات شبکه تایوان نشان داد که تعداد افرادی که از طریق لپتاپ، تبلت و  یا گوشی‌های هوشمند به اینترنت دسترسی دارند؛ در شش ماه گذشته نسبت به سال قبل با رشد 200 درصدی به رکورد 5.35 میلیون رسیده ­است.

جمع‌­آوری تلفن­‌های همراه دانش‌­آموزان، توسط معلمین یک امر کاملا قانونی است. اما خیلی هم موفق نیست. لی کیونگ شین دبیر دبیرستانی در اینچئون در غرب سئول می­‌گوید دانش‌­آموزان تلفن­‌های همراه خود را پنهان می­‌کنند و درطول کلاس یا در زنگ‌­های تفریح مخفیانه از آن‌ها استفاده می­‌کنند.

به گفته‌­ی خانم تامورا مهم‌ترین دارایی جوانان تلفن همراه آن‌هاست .تلفن­‌های همراه حلقه‌­ی اتصال دوستان به هم هستند و شرکت نکردن در این نوع مواصلات به معنای خروج از دایره‌­ی دوستان است. به همین علت اغلب بچه­‌ها برای جواب دادن به پیامک­‌هایشان مضطرب و عجول هستند.

یکی از پیامدهای تلفن­‌های هوشمند افزایش قلدر بازی و کُری­‌خوانی بچه­‌ها در مدرسه است. گوشی­‌های هوشمند به 12 دسته تقسیم می­‌شوند که جدیدترین آن‌ها «شاه» و قدیمی‌ترین آن‌ها «برده» نامیده می­‌شود. سرقت گوشی هم در مدارس خیلی باب است. کیم هوی کیونگ بازرس مدارس در اداره آموزش و پرورش سئول گفت:«مبلغی معادل 20 میلیون وون برای هر مدرسه در نظر گرفته شده تا معلمین بتوانند خسارات وارد آمده از سرقت تلفن­‌های همراه‌شان را جبران کنند.»

لی یون سو دانش­‌آموز 18 ساله‌­ی دبیرستانی، راه حلی برای رهایی از اعتیادش به گوشی هوشمندش در زمان امتحانات پیدا کرده ­است. او سیم­کارتش را که حاوی شماره ­تلفن­‌های ذخیره شده است؛ از گوشی اندرویدش در می‌­آورد و در یک گوشی قدیمی که امکان اتصال به اینترنت ندارد می­‌گذارد. او می‌گوید: «دیگر از خودم نمی‌­پرسم که چرا گوشی هوشمند خریده‌­ام. گاهی تمام شب را بیدارم و در فیسبوک و توییتر می­‌گردم. به محض خرید گوشی هوشمند به آن معتاد شدم.»

متن اصلی خبر

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها