آیا به پزشکتان اعتماد دارید؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

نویسنده این مطلب آنتونی بورن، یک پزشک جراح پلاستیک در دیترویت است. حتما تا به حال این سوال برای شما هم پیش آمده است که تا چه حد باید به پزشک‌تان اعتماد کنید؟ امیدوارم در شبگار جواب‌تان را بیابید.

چنین فرض می‌شود که اغلب ما پزشکان افرادی قابل اعتماد هستیم. ما حداقل هفت سال را برای کسب دکترا سپری می­‌کنیم، امتحان­‌های سخت و تست­‌های دقیق را پشت سر می­‌گذاریم و مسئول سلامت شما و خانواده‌تان هستنیم. اما آیا ما قابل اعتماد هستیم؟

به تازگی یک پزشک سرطان و تومور در میشیگان چندین میلیون دلار از سازمان خدمات درمانی کلاهبرداری کرده است. وی متهم است به تجویز غلط شیمی درمانی برای بیماران صعب العلاج و بیماری‌های ناشناخته ( غیر قابل تشخیص) تا آنان را با هزینه‌های گزاف درمان کند.

اوایل این ماه یک پزشک جراح ستون فقرات در اوهایو به علت متقاعد کردن بیماران برای متحمل شدن هزینه‌های چندین میلیون دلاری برای معالجات غیرضروری مورد کیفر قرار گرفت. در میان این ادعاها، گفته شده تشخیص وی به بیماران چنین بوده: بدون عمل جراحی او، بیماران خواهند مرد.

این داستان­‌ها به شدت تکان دهنده و غیر عادی هستند، ولی متاسفانه مثال‌­های چشمگیر بسیار کمی از پزشکان غیر قابل اعتماد خبرساز می­‌شوند. در رشته‌­ی من، جراحی پلاستیک، پزشکانی هستند که منافع بیماران‌شان را در اولویت قرار نمی‌­دهند. تقریبا هر هفته با این دسته بیماران که به مشکلات پس از عمل دچار شده‌اند، مواجه می­‌شوم. حتی بیمارانی هستند که در اثر عوارض این عمل­‌های جراحی غیرضروری جان خود را از دست می‌­دهند، و پزشکانی هستند که هیچ ابایی از تجویز این جراحی­‌های نالازم ندارند.

اعتماد - 1

بیماران باید چه کنند؟

در این‌جا چند راه وجود دارد که شما را از قابل اعتماد بودن پزشکتان نسبت به تجویزش، مطمئن می‌سازد:

در مورد پزشک‌تان تحقیق کنید:

آسان‌­ترین روش، روش جستجو در اینترنت است. در اینترنت چندین وب سایت درباره‌­ی درجه و معیار پزشک وجود دارد که بیماران تجربیات و بررسی­‌هایشان را در اختیار دیگران قرار می‌­دهند. شما هم‌چنین می‌­توانید در این مورد با کمیته پزشکی کشورتان به بررسی بپردازید که آیا جواز وی منسوخ و تعلیقی است یا خیر!

هم‌چنین می‌­توانید تحقیق کنید که آیا قبلا شکایتی از این دکتر طرح شده است یا نه. امام هرگز فراموش نکنید ما در جامعه‌­ای اهل شکایت زندگی می­‌کنیم و حتی بهترین پزشکان نیز اغلب بیش از یک‌بار مورد شکایت قرار گرفته‌اند.

از این‌که پزشک‌تان خارج از زمینه‌ی علمی‌اش فعالیت می‌کند یا نه، اطمینان کسب کنید:

این یک مشکل عمده در جراحی پلاستیک است. پزشکانی با تخصص­‌های مختلف، خودشان را جراح پلاستیک جا می­‌زنند.

مراقب پزشکانی که بیش از حد معمول تبلیغ می­‌کنند، باشید:

کیفیت یک پزشک اغلب بر عکس میزان تبلیغاتش است. پزشکان جوان و جدید ممکن است تبلیغات را جهت معرفی خودشان به جامعه به کار ببرند، اما بیشتر پزشکان نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا برای تبلیغات جهت بالا بردن مراجعین‌شان را ندارند. مخصوصا اگر پزشکان مجربی باشند.

کسب اطلاع از پرستار و دیگر کارکنان بیمارستان:

کارکنان بیمارستان از خوب یا بد بودن پزشکان شهر مطلع هستند. از آنان بپرسید که خود آنان برای تجویز و درمان، کدام پزشک را انتخاب می‌کنند.

نظر پزشک دیگری را هم بخواهید:

اگر تحت درمان یک متخصص هستید و درمان‌تان با توصیه­‌های عمومی پزشکان متناسب نیست، از پزشک عمومی درخواست کمک کنید و نظرش را جویا شوید و یا نظر متخصص دیگری (در همان زمینه) را بخواهید.

البته هستند پزشکانی که سالانه میلیون­‌ها دلار عمل جراحی خیریه انجام می‌­دهند، یا بدون هیچ بحثی و خیلی ساده از تختخواب‌شان در نیمه شب برمی­‌خیزند و برای مداوای بیماری به بیمارستان می­‌روند. اما ما معمولا این پزشکان را نمی­‌شناسیم. نهایتا این سوال باقی می­‌ماند، چقدر باید به پزشک‌مان اعتماد کنیم؟

لینک اصلی

زهرا قربانی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها