آداب کرونا‌: چرا نمی‌توانید به صورت‌تان دست نزنید؟

۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

 

چند نظریه‌ی علمی برای این عادت وجود دارد؛ حتی سنجاب‌ها هم به صورت‌شان دست می‌زنند. جنین انسان هم این کار می‌کند. چه شد که همه‌ی ما به این عادت غیر بهداشتی معتاد شدیم؟ با شبگار همراه شوید تا ببینیم آیا می‌توانیم با رهایی از این عادت از خودمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟ آیا میان اضطراب و دست‌زدن به صورت رابطه‌ای هست؟

آداب کرونا - دست نزدن به صورت

تا این جای مطلب باید مسئله برای شما روشن شده باشد: دست شما دوست شما نیست! متخصصین بهداشت بارها تاکید کرده‌اند که دست زدن به چشم‌ها و دهان راحت‌ترین راه برای انتقال ویروس کروناست، اما خودشان هم می‌دانند که رعایت این نکته اصلا آسان نیست؛ حتی خودشان هم نمی‌توانند دست از این عادت بردارند. در یک تحقیق اجمالی مشخص شده که دانشجویان علوم پزشکی که باید بهتر از هر کس دیگری نکات بهداشتی را رعایت کنند، در هر ساعت حدودا 23 مرتبه به صورت‌شان دست می‌زنند. این یعنی هر 2.5 دقیقه یک بار صورتشان را لمس می‌کنند. این پژوهش را که می‌توان مثل سایر پژوهش‌ها در مجلات پزشکی پیدا کرد، فقط به یک نکته اشاره می‌کند: همه‌ی ما کثیفی‌ها را پخش می‌کنیم و فقط امیدواریم که بتوانیم این عادت را ترک کنیم. پژوهش دیگری که در این رابطه صورت گرفته، به دنبال شناختن ریشه‌های این عادت است: آیا این عادت عجیب غیر‌بهداشتی مبتنی بر تکامل بشر خصوصا گونه‌ی کنونی انسان است؟ آیا ممکن است مالیدن انگشت‌های میکروبی به صورت از نیازهای اولیه در بدو تولد ناشی شده باشد؟

این مسئله که شما قبل از تولد هم به صورت‌تان دست می‌زدید، کاملا محرز شده است. واقعیت این است که جنین انسان در رحم مادر، دستانش را به صورتش می‌مالد و همین مسئله باعث شده پژوهش‌های علمی زیادی در این رابطه صورت بگیرد. اخیرا با بررسی نتایج سونوگرافی مادرانی که در هفته‌ی بیست و چهارم تا سی و ششم بارداری بودند، مشخص شد هنگامی که مادر احساس اضطراب می‌کند، جنین بیشتر با دست چپ صورتش را لمس می‌کند. در پژوهش دیگری نشان داده شده که اگر مادر دخانیات مصرف کند، جنین بیشتر به صورتش دست می‌زند.

آداب کرونا - جنین به صورتش دست می‌زند

این ایده که اضطراب می‌تواند محرکی برای دست زدن به صورت باشد، با برخی از پژوهش‌های انجام شده تقویت می‌گردد. در پژوهشی که در کشور آلمان صورت گرفت، امواج الکتریکی ده فرد جوان در حین پاسخگویی به یک تست حافظه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در همین حال از بلندگو صداهای ناخوشنایند پخش می‌شد. ارتباطی که میان صداهای اضطراب‌آور با دست زدن به بینی، گونه و چانه وجود داشت، سبب شد تا پژوهشگران فرضیه‌سازی کنند: لمس ناخودآگاه صورت به انسان کمک می‌کند تا احساساتش را تنظیم و تعدیل کند.

البته این رفتار فقط مختص انسان نیست. اگر تا به حال ندیده‌اید که سگ‌ها بینی خود را با دست‌شان بپوشانند یا گربه‌ها در هنگام خواب دستشان را روی چشم‌هایشان بگذارند، حتما ویدیوهای آنلاین آن‌ها را تماشا کنید. اگر این مسئله فقط به نوع بشر مربوط می‌شود پس چرا دوستان پشمالو و پستاندار ما نیز به صورت‌شان دست می‌زنند؟ در پژوهشی که در سال 1970 بر روی سنجاب‌ها انجام شده، شستن صورت با آب دهان رفتاری است که حیوان برای انتشار بو و فرستادن پیام استفاده می‌کند. در این پژوهش گفته شده سنجاب‌ها صورت‌شان را با دست‌هایشان می‌شویند و اغلب سنجاب‌های نر پیش از دعوا این رفتار را از خودشان بروز می‌دهند. هم‌چنین جوندگان با این کار بویی را منتشر می‌کنند تا از خودشان در برابر خطر محافظت کنند.

در مورد انسان فرضیه‌ی انتشار بو در رابطه با دست زدن به صورت صدق نمی‌کند. در پژوهشی که در سال 2015 صورت گرفت، پژوهشگران فشار هوای اطراف بینی را با دستگاه‌هایی اندازه‌گیری کردند. آن‌ها دلیل پژوهش را به شرکت‌کنندگان نگفته بودند و به صورت پنهانی از آن‌ها هنگام ملاقات با افراد و دست دادن با یکدیگر فیلم گرفتند. بررسی فیلم‌ها نشان داد شرکت‌کنندگان بعد از آن که با جنس موافق دست می‌دادند، دست‌شان را به طرف بینی خود می‌بردند. هنگامی‌که این کار را می‌کردند، فشار هوا در اطراف بینی آن‌ها بیشتر می‌شد.

در مقاله‌ای که در سال 1984 نگاشته شده و بسیار مورد ارجاع بوده، این طور عنوان شده که در تیره‌ی پستانداران نخستین که شامل انسان هم هست، دست چپ بیشتر تمایل دارد تا صورت را لمس کند. پژوهشگران گمان می‌کنند دست چپ می‌تواند به کنترل بروز احساسات در سمت چپ صورت که از سمت راست مغز ناشی شده، کمک کند. نویسنده‌ی مقاله‌ی مذکور هم‌چنین مدعی شده که گوریل، اورانگوتان و شامپانزه نیز به اندازه‌ی انسان صورت‌شان را لمس می‌کنند.

جنین و نوزاد انسان به صورتش دست می‌زند تا اعضای صورت خود را بشناسد، اما بزرگسالان برای چه دائما به گوشه گورشه‌ی دهان خود دست می‌زنند؟ آیا دست زدن به دهان و چشم یک تمایل تاریخی است؟ اگر این مسئله برای شما جذاب است، مقالات زیادی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید مطالعه کنید و فرضیه‌های جدید بسازید.

منبع اصلی

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها