کودکان کار در آمریکا

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

این عکس یکی از معروف‌­ترین عکس‌­های هاین از کودکان کار است و در سال 1910 گرفته شده. در آن نمایی از یک کارخانه­‌ی نساجی و کودکانی که مسئول تعویض قرقره­‌های پر؛ با قرقره‌های خالی هستند؛ دیده می‌شود. اما لوییس هاین که بود و چرا عکاسی می­‌کرد؟

بعد از پایان جنگ داخلی امریکا، صنعت این کشور دچار رشد ناگهانی شد. به تبع آن، نیاز به نیروی کار افزایش یافت؛ و این باعث استفاده از کودکان برای کار در شغل‌­های صنعتی شد. آن‌ها هم حقوق کمتری می‌­گرفتند هم دست­‌های کوچک‌شان برای کار با قطعات ریز دستگاه­‌های صنعتی مناسب‌­تر بود. اما ساعت­‌های طولانی کار، علاوه بر این‌که مشکلات جسمی برای کودکان ایجاد می­‌کرد، عملا حق تحصیل و ساختن آینده‌­ای بهتر را از آنان می‌گرفت.

لوییس هاین (1874-1940) معلم گیاه­‌شناسی مدرسه‌­ای در نیویورک بود و علاقه‌­مند به عکاسی. دیدن وضعیت ناگوار کودکان کار به حدی او را متاسف کرد که تصمیم گرفت به عنوان عکاس وارد کمیته‌­ی ملی کودکان کار* شود و تدریس را رها کند. هاین معتقد بود اگر مردم با چشم خودشان ستمی که به کودکان کار می­‌شود را ببینند؛ مقابل کار کردن اجباری آن‌ها خواهند ایستاد.

او از سال 1905 که به عضویت کمیته­‌ی ملی کودکان کار درآمد؛ یک دهه از  عمر خود را وقف سفر به قسمت‌های مختلف آمریکا و عکاسی از کودکان شاغل در صنایع مختلف کرد. از آن‌جا که در بسیاری موارد کارفرمایان تمایل نداشتند وضعیت کودکان زیردستشان به بیرون درز پیدا کند؛ گاهی مجبور بود برای ورود به کارخانجات کلک­‌هایی سوار کند. از طرفی، هاین خیلی مقید بود که حتما توضیحات موثقی برای هر عکس تهیه کند. خوشبختانه با سابقه‌­ی تدریسی که داشت به خوبی می­‌توانست با کودکان ارتباط برقرار کند و اطلاعاتی از شرایط زندگی و کار آن‌ها به دست بیاورد. اما برای یادداشت توضیحات مجبور بود در حالی که دستش در جیب شلوارش است صحبت آن‌ها را بنویسد!

از عکس‌­­های هاین برای اسلایدهای سخنرانی­‌ها، مقالات مجله­‌ها و نمایشگاه‌­های حمایت از حقوق کودکان استفاده شد. در نهایت، نمایش وضعیت تاسف‌بار کودکان منجر به تصویب قوانین کودکان کار در سال 1916 گردید.

هاین در پروژه‌­های مختلفی از جمله عکاسی برای صلیب سرخ آمریکا حین جنگ جهانی اول، عکاسی از مراحل ساخت برج ایمپایر استیت و… فعالیت داشت. با این وجود سال آخر زندگی او در فقر و تنگدستی و در حالی که جز عده‌ای معدود، سایرین کارهایش را نادیده گرفته بودند سپری شد. تنها پس از مرگ نام او شهرت پیدا کرد و امروزه لوییس هاین از بزرگان تاریخ عکاسی آمریکا محسوب می­‌شود.

* این کمیته از سال 1904 توسط تعدادی اصلاح‌طلب اجتماعی با هدف پایان دادن به کار اجباری کودکان تاسیس شد. آن‌ها گروه‌های محقق مختلفی را استخدام می‌کردند تا شرایط کودکان کار را مستند کنند. سپس نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کردند و نتیجه‌ی تحقیقات خود را به مردم نشان می‌دادند تا آن‌ها هم در جریان وضعیت وخیم این کودکان قرار بگیرند.

زهرا مقدسی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها