ژاپن توپ ضد شهاب سنگ را با موفقیت آزمایش کرد.

۳ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

قبل از راه رفتن باید چهاردست و پا رفتن بیاموزید ـ چه بچه باشید چه یک توپ ضد شهاب سنگ. حالا بعد از یک آزمایش موفق روی زمین، توپ ضد شهاب سنگی که ژاپنی­‌ها برای سفینه هایابوسا 2 ساخته‌اند آماده است تا اولین گام‌هایش را در فضا بردارد.

این توپ را سازمان فضانوردی ژاپن (JAXA) ساخته است و کارش  این است که یک شلیک به قلب یک شهاب سنگ به اسم 1999JU3 بکند تا یک ماشین ـ ربات که قبلا روی شهاب سنگ مستقر شده از خاک آن نمونه برداری کند. چون سطح شهاب سنگ‌ها همواره در تماس با فضای خشن فضا هستند، تنها راه دستیابی به اطلاعات درون‌شان چنین تدابیری است.

توپ ضد شهاب  1

پس ابتدا هایابوسا 2 بین زمین و مریخ در جایگاه درستش قرار می‌گیرد. جایی که 1999JU3 در حال گردش است. سفینه توپ را شلیک می کند، پایین می‌رود و پشت شهاب سنگ پناه می‌گیرد تا انفجار صدمه‌­ای بهش وارد نکند. در این محله دانشمندان ژاپنی که روی زمین هستند توپ را از روی زمین منفجر می‌کنند و بعد هایابوسا 2 دوباره از مخفیگاهش بیرون می‌آید و تمام خرده شهاب سنگ‌­هایی که در فضا پخش شده‌اند را جمع می‌کند و با خودش می‌آورد.

گرچه تا آزمایش نشدن نمونه‌ها، نمی‌شود مطمئن بود، اما دانشمندان تقریبا یقین دارند که این شهاب سنگ از زمان آغاز منظومه شمسی تا امروز تقریبا یکسان باقی مانده است، شاید این خاک کهن اطلاعات جدیدی از آغاز منظومه شمسی داشته باشد. اما امید اصلی دانشمندان پیدا کردن مقادیری آب یا حتی بقایای مواد ارگانیک از آغاز کهکشان است.

باید کمی صبر کنیم تا بفهمیم شهاب سنگ 1999JU3 چه چیزهایی برای ما دارد؛ هایابوسا 2 اواسط 2018 به مقصدش می‌رسد و ما زودتر از اواسط 2019 نمونه‌ها را نخواهیم داشت؛ اما در حال شب‌ها راحت‌تر بخوابید چون زمین دیگر توپ فضایی هم دارد.

لینک اصلی

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها