چه کسی کارت زرد را اختراع کرده ­است؟

۶ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

کارت اخطار پدیده­ عجیبی است که قدمت زیادی ندارد و شاید از چراغ‌­های راهنمایی رانندگی الهام گرفته شده ­است.

در میان استادیوم‌­ها، توپ­‌ها و روبات­‌هایی که برای این جام­ جهانی طراحی شده‌­اند، چیزهایی هم هستند که هم‌چنان ثابت باقی مانده‌اند. شاید مشهودترین چیز، کارت زرد باشد. چه در حال حاضر و چه در گذشته، یعنی از جام ­جهانی 1970 که معرفی شد، یک کارت ساده، دستی و زرد  بوده و هست.  اما همین کارت زرد ساده می‌­تواند به طرز عجیبی سرنوشت بازی را عوض کند.

کارت زرد

روش استفاده از کارت زرد به طور مفصل در کتاب قوانین فیفا ذکر شده که خاطرنشان می‌کند بازیکنی که به هفت دلیل زیر کارت زرد دریافت کند، خاطی به حساب می­‌آید:

-رفتار غیر ورزشی

-مشاجره بر سر رای داور؛ چه با حرف چه با حرکت

-اصرار به خطا

-وقت­کشی در از سر گرفتن بازی

-رعایت نکردن فاصله‌­ی مناسب هنگام از سر گرفتن بازی با ضربه­‌ی کرنر، ضربه­‌ی آزاد و یا پرتاب اوت

-وارد شدن به منطقه­‌ی بازی بدون اجازه­‌ی داور

-خارج شدن به عمد از منطقه­‌ی بازی بدون اجازه‌­ی داور

فیفا هم‌چنین تاریخچه­‌ی ابداع کارت زرد را هم در پرونده‌­های خود دارد. کارت زرد توسط کِن آستون(1915-2001) ابداع شده ­است. او یکی از سخت­‌گیرترین و محترم­‌ترین داورها بوده که از سال 1966 تا 1972 در انجمن داوران فیفا خدمت کرده ­است. آستون انگلیسی‌­الاصل، بعد از بازی جنجال برانگیز انگلیس و آرژانتین، که یک بازیکن آرژانتینی عصبانی می­‌خواست به زور وارد رختکن انگلیسی­‌ها شود، به فکر ایجاد محدودیت­‌های رفتاری افتاد. بازیکن آرژانتینی سعی کرده ­بود که با داور آلمانی صحبت کند و او را متقاعد کند اما درخواست آتشی­‌مزاج او به نظر داور غیرمنطقی آمده ­بود و باعث شده ­بود تا داور او را به جرم خشونت لفظی از زمین بیرون کند. بازیکن آرژانتینی قبول نمی­‌کرد که از زمین بیرون برود تا این­‌که آستون خود را وارد ماجرا کرد. بعد از بازی، هنگامی که آستون داشت در مسیر خانه‌­اش رانندگی می­‌کرد، فکری به ذهنش خطور کرد. آستون در این‌­باره گفته­ است:«داشتم در خیابان کِنسینگتون های رانندگی می­‌کردم که چراغ قرمز شد. فکر کردم که زرد یعنی حواست رو جمع کن، قرمز یعنی ایست! تو بیرونی!» به همین سادگی. تعبیر ساده‌­ی آستون حالا در بازی­‌ها به معنی اخطار و جریمه است که نه تنها در فوتبال بلکه در شمشیربازی، هاکی، والیبال و واترپلو هم استفاده می‌­شود.

راب واکر نویسنده، در روزنامه­‌ی دیزاین آبزِروِر در مورد کارت زرد چیزهایی نوشته و از آن به عنوان یک طرح زیبای مشکل‌­گشا یاد کرده ­است:

خیلی شبیه اشیای دیگر نیست. فقط یک کارت زرد ساده ­است اما وقتی توسط یک مقام رسمی به بازیکنی که کار ناشایستی انجام داده، نشان داده می‌­شود قدرت خارق­‌العاده­ای دارد. نشان دادن آن باعث منفجر شدن استادیوم با صدای بوق و سوت می­‌شود و بازیکن کارت گرفته و هم‌­تیمی­‌هایش شروع به در آوردن شکلک­‌های کارتونی می­‌کنند. کارت زرد عواقب خاصی دارد: مالکیت، شوت آزاد و هم‌چنین این احتمال که اگر بازیکن کارت­ گرفته دوباره مرتکب خطا شود از بازی بیرون انداخته شود، تیم با کمبود نفرات مواجه شود و حق بازی در مسابقه‌­ی بعدی را هم نداشته­ باشد.

کارت­‌ها راه ­حل هوشمندانه‌­ای هستند تا همه متوجه شوند که در زمین خطایی رخ داده ­است. آن‌ها از زبان هم فراتر می­‌روند: نه تنها برای افراد داخل زمین روشن هستند بلکه تمام کسانی که در استادیوم حضور دارند و یا از صفحه­ تلویزیون بازی را می­‌بینند، معنای آن‌ها را می­‌دانند و بازی بدون کارت اصلا قابل تصور نیست.

و همان‌طور که راب واکر در مقاله‌­اش نوشته، جالب این‌جاست که پیدا کردن استاندارد برای ظاهر کارت زرد خیلی مشکل است. بیشتر کارت زرد ها در ابعاد 7.62 در 10.16 هستند اما کارت زرد­هایی در ابعاد 6 در 12 هم رؤیت شده­اند. رنگ کارت زرد دقیقا باید چگونه باشد؟ آیا کارت­‌ها باید کامپیوتری رنگ آمیزی شوند؟ طیف رنگی قانونی دارند؟ مقررات این کارت مقرراتی چیست؟ پژوهشگرهای فوتبال، لطفا ما را روشن بفرمایید!

آستون احتمالا قدردان تجزیه و تحلیل کارت زرد به عنوان یک اثر نمایشی توسط راب واکر است. آستون در مورد بازی فوتبال مورد علاقه‌­اش می­‌گوید:«بازی باید دو طرفه باشد؛ 22 بازیکن داشته باشد؛ داور هم بازی را کارگردانی کند. هیچ متن و هیچ نمایشنامه‌­ای وجود ندارد و شما نمی­‌دانید که آخرش چه می­‌شود فقط باید هیجان ایجاد کنید!»

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها