مرد و درخت و مه رادنی اسمیت

۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱:۵۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

احتمالا تا به حال نمونه­‌هایی از عکس­‌های رویا‌گونه‌­ی رادنی اسمیت توجه‌تان را جلب کرده است. حالت توهم‌آلود و نسبتا سورئال عکس‌ها برای من که همیشه جذاب بوده؛ اما دانستن یک نکته باعث مضاعف شدن جذابیت عکس‌هایش شد. رادنی عکس­‌هایش را بدون چیدمان مصنوعی صحنه و بدون استفاده از ابزارهای ویرایش پس از عکاسی، تنها به وسیله‌­ی دوربین آنالوگ خود خلق می‌کند! به طوری که در یکی از مصاحبه‌هایش گفته: «99% آنچه در عکس‌­ها می‌بینید توسط دوربین گرفته شده است.» در عکس­‌های او ظاهر سوژه‌­ها کاملا کلاسیک و رسمی است، آقایان معمولا کت شلوار و کلاه شاپو و خانم­‌ها پیراهن­‌های بلند به تن دارند. اکثر عکس‌­هایش هم سیاه و سفید هستند.

رادنی اسمیت در خانواده‌ای متمول بزرگ شد و در دوران کودکی به جاهای زیادی سفر کرد. مقطع کارشناسی را در دانشگاه ویرجینیا گذراند و مدرک کارشناسی ارشد الاهیات را از دانشگاه ییل دریافت کرد. حین تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد، عکاسی را نیز (نزد واکر اوانز) فرا گرفت. او در مورد رشته‌­ی تحصیلی خود می‌گوید من از ابتدای ورود به دانشگاه می­‌دانستم که می­‌خواهم عکاس شوم اما احساس می­‌کردم برای رسیدن به علاقه‌­ام لازم نیست به طور تمام‌وقت در دانشکده‌­ی هنر یا دپارتمان عکاسی تحصیل کنم؛ به همین دلیل این دو رشته را در کنار هم پیش بردم.

کارهای اسمیت در حدود 75 جایزه را از آن خود کرده و در نمایشگاه­‌های بین‌المللی زیادی به نمایش درآمده‌اند. او برخی از آثار خود را در کتاب­‌هایی به چاپ رسانده که سومین کتاب او به نام “پایان” در سال 2008 میلادی منتشر شده است.

برای آشنایی بیشتر با رادنی اسمیت می‌­توانید به وبسایت او مراجعه نمایید.

زهرا مقدسی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
نیلوفر
10 سال قبل

یه جایی خوندم که اسمیت از ریچارد اودون که عکاس پرتره و فشن است تاثیر زیادی گرفته . اما عکس های اودون کاملا چیدمان دارن در حالی که به گفته ی این متن اسمیت اینکارو نکرده . جالب بود

پاسخ به  نیلوفر
10 سال قبل

اسمیت هم ظاهرا چیدمان رو داره، ولی همه چیزش طبیعیه

علی
10 سال قبل

اگه از تکنیکش بگذریم. عکس چه چیزی برای گفتن داره؟
مرد دنبال هدفش به اون جا رفته؟

پاسخ به  علی
10 سال قبل

پرسش ظریفی رو مطرح کردین، و گمان میکنم در این مورد راه تعابیر شخصی کاملا باز باشه