مدرسه­ فوتبال فولاد قهرمان لیگ برتر شد

۲۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۰:۲۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

این فصل از لیگ برتر را با تحلیل‌های خوب و جذاب و خواندانی بهزاد طالبی همراه بودید، پیش‌بینی هم محقق شد و فولاد قهرمان شد. حالا ما ماندیم و لیگ قهرمانان آسیا، و البته جام جهانی. تحلیل هفته‌ی آخر لیگ را در شبگار بخوانید.

دفتر لیگ خلیج فارس 92-93 هم با برگزاری بازی­‌های امروز بسته شد. همان‌طور که ما پیش‌­بینی کرده بودیم فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر شد، عنوانی که فولاد مستحق آن بود. تیم‌­های پرسپولیس و نفت تهران هم به ترتیب در رده­‌های دوم و سوم قرار گرفتند تا به همراه تراکتورسازی تبریز (قهرمان جام حذفی) در لیگ قهرمانان آسیا سال آینده شرکت کنند. در انتهای جدول هم مس کرمان و داماش گیلان به طور مستقیم به دسته پائین‌­تر سقوط کردند و فجرسپاسی به بازی پلی‌­آف رفت.

–          بازی که قهرمان این فصل را تعیین کرد، میان فولاد اهواز و گسترش فولاد تبریز انجام گرفت. فولاد اهواز با یک بازی محتاطانه و با گل مهرداد جماعتی با نتیجه 1 بر صفر به پیروزی رسید و با توجه به نتایج سایر بازی­‌ها با 57 امتیاز قهرمان لیگ برتر شد. حسین فرکی که روزگاری مهاجم تیم ­ملی ایران در جام جهانی بود، امروز نشان داد که سال­‌ها دستیاری برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ­ملی بی‌­حاصل نبوده و اندکی از آن دانش، به همراه چند جوان مستعد خوزستانی برای قهرمانی در لیگ ایران کفایت می­کند.

–          نفت تهران نتوانست در اصفهان حریف سپاهان شود و با نتیجه 1 بر صفر شکست خورد تا قهرمانی را از دست دهد، هرچند که امتیاز و تفاضل گل این دو تیم برابر بود، اما نفت به لطف گل زده بیشتر توانست سهمیه چهارم ایران در لیگ قهرمانان آسیا راکسب و سپاهان را بعد از 12 سال مسافرت در آسیا، خانه‌­نشین کند. شاید اگر آن ضربه پنالتی دقایق اولیه بازی را عقیلی گل می­‌کرد، خانواده­‌های بازیکنان سپاهان از سوغاتی­‌های آسیایی محروم نمی­‌شدند.

–          پرسپولیس در یک بازی نه چندان راحت توانست با گل از روی نقطه پنالتی عباس‌­زاده، 1 بر صفر استقلال خوزستان را شکست دهد و به رده دوم جدول برسد تا بعد از سه سال در لیگ فهرمانان آسیا شرکت کند. اگر نبود ترس مهاجم سابق تیم­‌ملی و سرمربی فعلی پرسپولیس در بازی قبل و خوردن گل تساوی در دو دقیقه پایانی، شاید او می‌­توانست با کوبیدن مشت­‌هایش به آسمان قهرمانی در لیگ را جشن بگیرد. این نایب قهرمانی هم کاملا مدیون خط دفاعی مستحکم پرسپولیس و دروازه‌­بان خارجی پا به سن گذاشته این تیم است و لاغیر.

فولاد خوزستان 1

–          استقلال به تراکتورسازی در آزادی باخت و کریم انصاری­‌فرد آقای گل شد. استقلال تیم کم‌­رمقی که نیمکت ضعیفی داشت و چوب تاکتیک­‌های کهنه­ کادر فنی خود را خورد. تراکتور که نتیجه این بازی خیلی اهمیتی برایش نداشت، برای اعاده حیثیت به آزادی آمده بود. سرمربی فهیم و پرتغالی تراکتور با جلو آوردن دروازه‌­بان تیم در محوطه جریمه تنها تاکتیک استقلال برای گل زدن (سانتر از جناحین و سر زدن مهاجمین) را خنثی کرد. انصاری‌­فرد با انگیزه زیاد برای آقای گلی می­‌جنگید در حالی‌که می‌­دانست در قم عنایتی رغبتی برای کسب چندین باره این عنوان ندارد و تاثیرگذارترین یار تراکتور در این پیروزی علی کریمی بود، نه با بازی موثر در زمین، بلکه با حرف­‌هایی که در گوش نصرتی و انصاری‌­فرد قبل از به ثمر رساندن گل‌شان زمزمه کرد. (احتمالا گفته بزن طرف راستش، اون طرف ضعیفشه.)

–          ذوب‌­آهن توانست با شکست دادن تیم مربی سابقش، ابراهیم‌­زاده، در هفته آخر از کابوس سقوط فرار کند. ذوب­‌آهن توانست با گل اسماعیل فرهادی راه­‌آهن را در خانه شکست دهد تا با امتیاز برابر، ولی با تفاضل گل بهتر، بالاتر از فجرسپاسی  قرار گیرد تا یک سال دیگر در لیگ برتر ماندگار شود. ما دوست داریم فیروز کریمی که این تیم را در لیگ نگه داشت سال آینده هم در این تیم بماند تا ما از نظرات و جملات قصار او در لیگ برتر لذت ببریم، هرچند که او یکی از متهمان اصلی پرونده‌­های تبانی و فساد در فوتبال ایران است.

–          فجرسپاسی در شیراز توانست با نتیجه 2 بر 1 تیم خوب ملوان انزلی را شکست دهد، اما نتوانست از لبه­‌ پرتگاه سقوط فرار کند. فجرسپاسی باید برای باقی ماندن در لیگ با تیم سوم لیگ دسته یک بازی پلی­‌آف را برگزار کند، شاید که دوباره قرعه فال برای ادامه حضور در لیگ برتر به نام آن‌ها در بیاید تا بعد از نابود شدن برق شیراز، تیم دیگر استان فارس نیز به دست فراموشی سپرده نشود.

–          داماش تیم کم­ بضاعت شهر رشت که صاحبان قبلی آن به نوعی با اختلاس سه هزار میلیادری در ارتباط بودند، نتوانست از سد تیم سقوط کرده مس کرمان بگذرد و با یک تساوی 1 بر 1 به دسته پائین‌تر سقوط کرد. با سقوط داماش ما منتظر افشاگری­‌های تازه‌­ی امیر عابدینی مدیرعامل جنجالی این تیم هستیم.

–          بی‌حال­‌ترین، بی­‌خاصیت­‌ترین و بی­‌استرس‌­ترین بازی هفته آخر میان صبای قم و سایپای کرج انجام شد، که به نظر می‌­رسد هیچ‌کدام از تیم‌­ها انگیزه‌­ای برای برنده شدن و گل زدن نداشتند، در نهایت بازی با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید. (ما که بازی رو ندیدیم، اما احتمالا به قول فیروز کریمی بازی “بکش بکش” بوده)

 فولاد خوزستان 2

آمار مثبت لیگ :

–          آقای گل : کریم انصاری­­‌فرد با 14 گل

–          بهترین خط حمله : ملوان انزلی با 40 گل

–          بهترین خط دفاعی :  پرسپولیس با 15 گل

–          بهترین تفاضل گل : پرسپولیس 19

–          بیشترین تعداد برد: فولاد و پرسپولیس با 16 برد

–          کمترین تعداد باخت: سپاهان با 4 باخت

پانوشت : اگر یک امتیازی را که از تیم­‌های پرسپولیس، استقلال، ملوان و تراکتورسازی توسط کمیته انضباطی کم شده به آن‌ها برگردانده شود، هیچ تغییری در جدول رخ نخواهد داد.

لینک جدول کامل لیگ برتر از سایت ورزش3

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها