مایک نیکولز کارگردان فارغ‌التحصیل درگذشت

۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

مایک نیکولز، کارگردان «فارغ التحصیل» در سن 83 سالگی و به دلیل ایست قلبی‌، چهارشنبه شب درگذشت. او در حال کار کردن روی پروژه‌­ای برای شبکه­‌ی اچ بی او (HBO) بود. سال‌ها قبل سریال فرشتگان در آمریکا(Angels in America) برای مایک نیکولز و این شبکه تجربه­‌ای مشترک و درخشان بود و سریالی به یاد ماندنی را خلق کرد. با شبگار مروری بر زندگی و کارنامه­‌ی این کارگردان داشته باشید.

مایک نیکولز اولین فیلمش را در سال 1966 ساخت، چه کسی از ویرجیانا وولف می‌ترسد؟(Who is afraid of Virginia woolf?) ، یکی از آثار کلاسیک تاریخ سینما، که به تنهایی برای ماندگار شدنش کافی بود. او برای همین فیلم در 35 سالگی نامزد اسکار شد. اگر برایتان سوال است که چطور اولین فیلم کسی ممکن است نامزد اسکار شود؟ جواب این‌جاست که مایک نیکولز قبل از آمدن به سینما، در برادوی به تولید و کارگردانی تئاتر مشغول بود و آخرین نمایش‌اش، پابرهنه در پارک اثر نیل سایمون، برایش جایزه­‌ی تونی را به ارمغان آورد.

مایک نیکولز 11
مایک نیکولز

اما درخشش واقعی مایک نیکولز در سال 1967 و با فیلمِ فارغ التحصیل(The Graduate) بود. بی‌مبالغه می‌توان گفت، نگاه­ خیره‌­ی داستین هافمن به پای خانم رابینسون، از مشهورترین تصاویر سینما در قرن بیستم است. در میانه­‌ی فیلم­‌های شورشی دهه­‌ی 60 مایک نیکولز با فارغ‌التصیل درخشید و جایگاهش را برای پنج دهه­‌ی بعدی در سینمای جهان تثبیت کرد. او برای همین فیلم اسکارش را به خانه برد.

در یکی از مصاحبه­‌هایش گفته است:«عده ای از من می‌پرسند کمدی می‌سازم یا تراژدی؟ من هیچ‌وقت این سوال را نفهمیدم. به نظر من این دو تفاوت چندانی ندارند، هر دو باید حقیقت داشته باشند. و به نظرم هیچ نمایشنامه­‌ای در دنیا نیست که لحظات خنده‌­داری نداشته باشد.»

catch-22-poster

شاید همین طرز فکر بود که باعث اقتباس درخشان مایک نیکولز از رمان مشهورِ جوزف هلر catch-22 شد. این فیلم ترکیبی است از کمدی و تراژدی، تلخی تکان دهنده­‌ی داستان چنان با کمدی ترکیب شده است که در هر صحنه­‌ای مخاطب میان خنده و گریه سیر می‌کند.

آخرین فیلم نیکولز در سال 2007، جنگِ چارلی ویلسون(Charlie wilson’s war) بود. این فیلم با درخشش تام هنکس در عین جدیت یک شوخی بسیار عمیق را در خودش نهفته دارد. وقتی سناتور چارلی ویلسون که با موفقیت برای دادن موشک به افغان­‌ها پول جمع کرده است، تصمیم می‌گیرد برای ساخت مدرسه در افغانستان پول جمع کند شکست سختی می‌خورد. دنیا برای جنگ مشتاق‌تر است تا مدرسه سازی، حتی اگر ده برابر هزینه داشته باشد.

charliewilson

فیلم نزدیکتر(closer) در سال 2004 با خطوط داستانی مختلط، و درخشش جولیا رابرتز، ناتالی پورتمن، کلایو اوون و جود لا، یک داستان عاشقانه‌­ی مدرن است. در سراسر زندگی سینمایی مایک نیکولز، همیشه می‌توان ردِ این جمله‌­اش را پیدا کرد که :«ایده­‌ی کلی این است که یک‌طوری زندگی را منعکس کنیم.»

در تمام این سال‌ها او ارتباطش را با صحنه­‌ی تئاتر حفظ کرده بود و نهمین جایزه­‌ی تونی(معادل اسکار در تئاتر آمریکا) را سال 2012 برای اجرایش از مرگ فروشنده به خانه برد با بازی فیلیپ سیمور هافمن و اندرو گارفیلد. او تهیه‌کننده­‌ی فیلم باقی مانده­‌ی روز با بازی آنتونی هاپکینز هم بود و بسیاری پروژه‌های دیگر.

در موردِ مایک نیکولز که دوران زندگی حرفه‌­ای‌­اش شش دهه را شامل می‌شود بسیار می‌توان گفت و نوشت. اما… جای این شورشی تلخ طنز خالی خواهد بود. او در مصاحبه­‌ای گفته است:«فیلم مانند آدم است، یا بهش اعتماد می‌کنید یا نمی‌کنید.» تخصص او ساختن فیلم­‌های قابل اعتماد بود.

بیشتر بخوانید:

بی بی سی

سی ان ان

گاردین

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها