سفر از نئور به سوباتان ـ بخش دوم

۱۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

ییلاق سوباتان در 20 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش در استان گیلان قرار دارد.

بسیاری از طبیعت‌گردان ایران، منطقه نئور و سوباتان واقع میان دو استان اردبیل و گیلان را بهشت ایران خوانده‌­اند. شما نیز با دیدن عکس­‌های آن با طبیعت­‌گردان هم نظر خواهید شد. طریق دسترسی به سوباتان جاده‌­ای است خاکی و بسیار ناهموار. مسیر پیاده از دریاچه نئور تا روستای سوباتان حدودا 20 کیلومتر است. طول مسیر پر است از چشمه­‌های زلال، شقایق­‌ها و آلاله‌ها و چمنزار. برای رفتن به سوباتان از دو طریق می‌توان عمل کرد: اول از طریق تالش و دوم از طریق اردبیل یا خلخال.

راه اول را می‌توان با ماشین شخصی پیمود. اما به علت دست اندازها در 24 کیلومتر از مسیر، استفاده از خودروهای سواری پیشنهاد نمی‌­شود. راه پیشنهادی به دوستانی که نمی‌­توانند و یا نمی­‌خواهند پیاده از دریاچه نئور به سوباتان بروند این است که از پاترول­‌های کرایه‌­ای که  از اهالی لیسار می‌­باشند و با جستجو در گوگل قابل یافتن هستند استفاده کنند. راه دیگر استفاده از وانت­‌های نیسان است که مرتب در این مسیر تردد می‌کنند. ایستگاه این وانت­ها در ابتدای راه قدیم ییلاق است.

چندین مسیر پیاده روی به سوباتان وجود دارد. گروه ما مسیر دریاچه نئور تا سوباتان را انتخاب کرده بود. به علت عدم تردد وسیله نقلیه به صورت منظم در این مسیر و مشخص نبودن مسیر در بعضی نقاط، سفر گروهی و با بلد محلی یا استفاده از نقاط جی پی اس گذاری شده توسط سایر طبیعت گردان پیشنهاد می­‌شود.

بهترین زمان برای طبیعت گردی در این ناحیه اردیبهشت و خرداد است. با توجه به انتخاب مسیر ممکن است مسافتی بین 18 تا 24 کیلومتر پیمایش شد. این پیاده روی بسته به توان جسمی گروه زمانی بین 8 تا 12 ساعت طول می‌­کشد. مسیر پیمایش ما جزو مناطق عشایرنشین بود و حدود ده ساعتی به طول انجامید تا از دریاچه نئور به سوباتان رسیدیم. عکاسی در این مسیر بسیار لذت بخش است. زمین‌های پوشیده از گل. چشمه­‌های آب روان و چادرهای عشایر همراه با اسب‌ها و گله‌های گوسفند و گاو و … .

در این مسیر بسیار مواظب سگ­‌های عشایر باشید و دسته جمعی و به آرامی از کنار آن­‌ها رد شوید! با دیدن هر غریبه‌­ای چنان پارس می­‌کنند که گویی قصد تکه پاره کردن شما را دارند. البته عشایر مهربان مواظب شما هستند. عشایر با صورت‌های سفید و گونه‌های سرخ با مهربانی با شما برخورد می‌­کنند؛ به شما لبخند می­‌زنند؛ و از شما درخواست کرم ضد آفتاب می‌کنند!

نئور سوباتان 5

بعد از ساعت­‌ها پیاده روی (که البته مطمئن هستم خسته نخواهید شد؛ زیرا مسیر آن‌قدر زیباست که فرصت خستگی به شما نمی­‌دهد. مگر آن که چشم‌­هایتان از دیدن این همه زیبایی خسته شود!) به صخره‌­هایی می­‌رسید که پشت آن­‌ها روستای سوباتان دیده می­‌شود. همه جا را مه گرفته است و ابرهای رقصان آن‌قدر شما را به وجد می­‌آورند که دوست دارید سکوت کنید و حتی دوربین‌تان را کناری بگذارید و فقط به تماشای زیبایی‌­های این صخره­‌ها و دورنمای روستا بنشینید.

نئور سوباتان 6

اما کمی راجع به این ییلاق بدانیم:

ییلاق سوباتان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی کشور است؛ در 20 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش در استان گیلان.

این منطقه از شرق به جنگل‌های انبوه تالش،

 از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور،

از شمال به رودخانه خروشان لیسار

و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است.

این منطقه دارای جمعیت کمی می­‌باشد که در اوایل تابستان در این ییلاق ساکن می­‌شوند و در اواخر تابستان به خانه­‌های خود بر‌می‌گردند. این مکان از چشمه­‌های بسیار خنک و پر آب و هوای بسیار عالی و خنکی برخوردار است و زمین­‌های سرسبز پوشیده از چمن دارد.

در این ییلاق معدن مس و آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی و قبرهای ماقبل تاریخ در محلی به نام کندی یا کهنه‌ ده ییلاق برزبیل وجود دارد. نقاط دیدنی روستای سوباتان عبارتند از: ۱- چشمه باتمان بولاق (بین سوباتان و اسبومار واقع است.) ۲-منطقه باستانی گنج‌خانه ۳-سرچشمه اصلی قنات سلسال.

لازم به ذکر است که برخی از ساکنین اقدام به اجاره دادن منازل خود می­‌کنند. بسیاری از تورها در خانه‌های محلی سوباتان اقامت می‌کنند. بعضی تورها نیز در چادر و روی چمنزارها. در سوباتان به راحتی می‌توانید از محوطه حیاط یا سرویس‌های بهداشتی ساکنین استفاده کنید. آن­‌ها آن‌قدر مهمان‌نواز هستند که درخواست شما را رد نکنند. در سوباتان کباب صبح را فراموش نکنید. شما می‌توانید هر سه وعده کباب بخورید!

لوازمی که در این سفر به آن احتیاج خواهید داشت:

کفش کوه پیمایی سبک، لباس مناسب طبیعت‌گردی، کوله پشتی کوچک یک روزه، باتوم کوه پیمایی، کیسه خواب و زیر انداز، کاپشن بادگیر و لباس گرم اضافه، قمقمه آب (پر شده)، هد لمپ‌، کوله پشتی بزرگ یا ساک مناسب.

نئور سوباتان 5

برای دیدن عکس‌های بیشتر به این لینک مراجعه کنید:

عکس‌هایی زیبا و باکیفیت در این لینک  موجود است.

سمیه غلامی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها