سریال Hell On Wheels ؛ جهنم چرخدار

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

«زندگی در چمنزار، ارزش باروتی که آن‌جا را به جهنم تبدیل می‌­کند، ندارد»، اين جمله را ساکنان «هل آن ويلز» که در چادرها زندگی و همراه راه آهن سراسری و همانند خزنده‌­ها با سرعت 3 کيلومتر در روز در سراسر کشور جابجا می‌شوند، بيان می‌کنند. جايی برای زن­‌ها و بچه‌ها در اين‌جا وجود ندارد و مردانی که اين‌جا کارگری می‌کنند، کهنه سربازها، مهاجرين و سياه‌پوست‌های آزاد شده هستند که اغلب پس از آن‌که با چکش بر سنگ‌­ها می‌کوبند يا ريل­‌ها را جای‌گذاری می‌کنند در اوقات فراغت مست کرده و به‌دنبال تفريحات ضددينی هستند. هر مردی که اين‌جاست اسلحه‌­ای حمل می‌کند که آن را هم به همراه يک چاقو با صرف کمتر از 3 دلار بدست می‌­آورد و يکشنبه­‌ها به کليسا می‌رود. اين‌جا با 35 سنت می‌توان غذايی فراهم و با 25 سنت آبجويی، کت شلواری همراه با کلاه با قيمت 5 دلار خريد، اگر براي مُرده باشد که از اين نيز ارزان‌تر خواهد بود. (قسمت­‌هایی از مقاله لوییز الیسون نوشته شده در نیویورک تریبیون در سال 1867). این مکانی است که در سریال قرار است مشاهده کنید، مردان لات، زنان بی­‌بندوبار، ویسکی، گناه و تفنگ، شهر متحرکی پر از فساد و تباهی مخلوط با کمی شرف و درستی. به «جهنم چرخدار» خوش آمدید.

طرح سریال در سال 2010 توسط برادران گایتون، جو و تونی(Tony & Joe Gayton)، به شبکه amc ارائه شد. طبق روال اغلب سریال­‌ها برادران گایتون چندان تجربه­‌ای نداشتند، فقط نویسندگی چند فیلم تلویزیونی و فیلم سینمایی سریع‌تر (Faster, 2010). این سریال در ژانر وسترن در سه فصل ساخته شد که به احتمال قوی به دلیل استقبال بیندگان برای فصل­‌های بیشتر تمدید خواهد شد. معمولا سریال­‌های وسترن در آمریکا جزو سریال­‌های درجه 2 محسوب می­‌شوند و به دلیل از رونق افتادن ژانر وسترن دارای مخاطبین خاص است، اما وجود دارند استثناهایی که در این میان توجه تعداد بیشتری را به خود جلب می‌کنند که می­‌توان به سریال Dead Wood اشاره کرد.

سریال Hell On Wheels ؛ جهنم چرخدار - 1

در سریال Hell On Wheels تعداد زیادی شخصیت محوری وجود دارد که هرکدام می‌­توانند قهرمانی به حساب آیند، به همین خاطر تعریف خلاصه داستان سریال کمی مشکل است. داستان در سال 1865 آغاز می­‌شود، با پایان یافتن جنگ­‌های انفصال در آمریکا و پیروزی شمال بر جنوب، دولت آمریکا سعی در توسعه بیشتر کشور و بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ را دارد. در همین راستا دولت امریکا برای توسعه سریع­تر راه ­آهن مرکزی کشور مسابقه‌­ای میان دو شرکت بزرگ راه­ آهن کشور برگزار می­‌کند، سنترال پاسیفیک (Central Pacific) و یونیون پاسیفیک (Union Pacific). دو شرکت به سرعت شروع به ساخت و ریل‌گذاری می­‌کنند؛ این خط آهن روزانه 3 کیلومتر پیشرفت دارد و این کار احتیاج به صدها کارگر دارد که این باعث جذب انواع و اقسام آدم­‌ها می­‌شود. از سربازان جنوبی شکست­‌خورده در جنگ تا ایرلندی­‌های مهاجر و سیاهان تازه آزاد شده. کالن بوهانن (Cullen Bohannan) یکی از سربازان جنوبی می­‌خواهد از سربازان شمالی که زن و فرزندش را کشته‌اند انتقام بگیرد. او تک تک آن‌ها را پیدا می‌کند و می­‌کشد تا در جستجوی آخرین نفر به خط آهن یونیون پاسیفیک و  شهر متحرک Hell On Wheels می‌رسد. بوهانن سرکارگر راه ­آهن را می­‌کشد و از دکتر توماس دورانت (Thomas C. Durant) مسئول ساخت خط راه­ آهن شرکت یونیون پاسیفیک تقاضای شغل او را می­‌کند و این داستان ورود کالن بوهانن به ماجرای ساخت راه ­آهن سراسری آمریکاست و کشمکش همیشگی او با دورانت، سرخ‌پوست‌­ها، جنایتکاران و سیاستمداران نیویورکی.

مهم‌ترین جاذبه­ سریال مثل بسیاری از فیلم­‌های وسترن، شخصیت قهرمان اصلی داستان یعنی کالن بوهانن است. «او مردی است که افتخار و شرف برايش مقدس و پرهيزکاری فانی است. در برهوت جديدی که نامش را خانه گذاشته، صداقت برای کالن بوهانان مهم است حال آن‌که آیا درستی آن چيزی است که برای ساختِ راه آهن لازم است، هنوز نمی‌دانيم. راه آهن همواره کسب و کاری بدسيرت و فاسدی بوده است، به گمانم بوهانن هيچ‌کدام از اين‌ها نخواهد بود.» (لوییز آلیسون از همان مقاله) کالن بوهانن شخصیت جدیدی نیست، اما بسیار جالب است، او همواره به حرفی که می­‌زند عمل می‌کند و به هیچ عنوان نژادپرست نیست. به مانند گفته­ گروهبان هارتمن در فیلم غلاف تمام فلزی (Full Metal Jacket, 1987 ) سرخ و سیاه و سفید برای او به یک اندازه آشغالند. بوهانن یک قهرمان واقعی است او مدافع ضعفا، زنان و بچه­ هاست، ولی از کشتن انسان‌ها هم هیچ ابایی ندارد.

به غیر از بوهانن قهرمانان دیگری هم در سریال هستند، ایلام فرگوسن سیاه‌پوستی که تحمل هیچ نژادپرستی را ندارد، برادران مک­ گینس ایرلندی­‌های مهاجر که برای رسیدن به زندگی بهتر به این سوی دنیا آمده‌اند، لیلی بل همسر نقشه­ بردار راه‌­آهن که پس از کشته شدن همسرش کار او را ادامه می‌دهد، جوزف سیاه ماه، سرخ‌پوستی که نمی­‌خواهد سرخ‌پوست باشد و توماس گرانت که حاضر است هر کاری بکند تا مسابقه را از سنترال پاسیفیک ببرد.

«هل آن ویلز» یک وسترن کلاسیک با عناصر آن نیست، آدم‌­ها سیاه و سفید نیستند. انسان­‌ها برای بهتر زندگی کردن نمی‌جنگند. در «جهنم چرخدار» آن‌ها می­‌جنگند که زنده بمانند و هر یکشنبه به درگاه خدا دعا می­‌کنند که یک هفته­ دیگر زنده ماندند. در این جنگ هر کاری از هر کسی ساخته است و شرف و صداقت چیزی کاملا نسبی است، مگر برای کالن بوهانن.سریال Hell On Wheels ؛ جهنم چرخدار- 2

پانوشت: داستان سریال کاملا براساس واقعیت نوشته شده و اکثر حوادثی که برای خط­ آهن ذکر می‌کنند، واقعا اتفاق افتاده است. دکتر توماس دورانت هم شخصیتی کاملا واقعی است، او کسی است که در دهه 60  قرن نوزدهم خط‌ ­آهن شرکت یونیون پاسیفیک را ساخت.

 صفحه رسمی سریال Hell On Wheels 

لینک نقد سریال در لوس آنجلس تایمز 

لینک نقد سریال در وال استریت ژورنال 

لینک نقد سریال در ورایتی 

لینک نقد سریال در نیویورک پست

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مرتصی تیموری
3 سال قبل

متشکرم می خواهم فیلم را ببینم با سپاس

مرتصی تیموری
3 سال قبل

متشکرم می خواهم فیلم را ببینم با سپاس

مرتصی تیموری
3 سال قبل

بلی فیلم را ببینم

مرتصی تیموری
3 سال قبل

بدکی نیست