سریال لانگمایر؛ داستان کابوی پیر در سال 2014

۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

بین سریال‌های پر هیاهو و پر زرق و برق و خشونت؛ سری هم به دشت‌های باز وایومینگ بزنید و با کلانتر لانگمایر همراه شوید. بهزاد طالبی در شبگار شما را با این سریال آشنا می‌کند.

یک کلانتر پیر و گنده و کم­‌حرف در حالی‌که همیشه یک کلاه کابوی بر سر دارد، وسط بیابان­‌های وایومینگ در مرکز ایالات متحده، به‎‌جای این‌که ما را به یاد جان وین (John Wayne) فقید بیاندازد، بیشتر به یاد ریلان گیونز قهرمان سریال Justified می­‌اندازد. مثل این است که ریلان پیر شده و می‌خواهد این دوران را در شهر کوچکی به دور از هیاهو موادفروشان و قاتلین بگذراند، غافل از این‌که در این شهر کوچک هم جنایت دست از سر او برنمی­‌دارد. کلانتر قهرمان ما پیر و خسته هست، اما نه به اندازه­‌ای که نتواند در هر اپیزود قاتلی را به دست قانون بسپارد. کلانتر لانگمایر (Longmire) قانون را تمام و کمال اجرا می‌کند، اما به شیوه‌­ای که خودش صلاح می‌­داند.

سریال لانگمایر اقتباس از سری داستان­‌هایی نوشته کریگ جانسون (Craig Johnson) است و مانند اکثر سریال­‌های اقتباسی خالق ندارد. این سریال توسط شبکه A&E ساخته شده و توسعه آن برای تلویزیون توسط هانت بالدوین (Hunt Baldwin) و جان کاونی (John Coveny) انجام شده است. وقتی سریالی به این صورت ساخته می­‌شود، معلوم نیست که جرقه­‌ی اولیه ساخت آن را چه کسی زده و باید خوب بودن یا بد بودن سریال را به نام چه کسی ثبت کرد. اما در مورد لانگمایر ما موفقیت کار را به همه­‌ی این نویسندگان و تهیه‌کنندگان نسبت می‌­دهیم، باشد که در ساخت این مجموعه رستگار شوند. تاکنون 2 فصل از این سریال پخش شده و ما و دوست‌دارانش، منتظر پخش فصل سوم آن هستیم.

Longmire-1-12-921

قهرمان اصلی این سریال والتر لانگمایر (Walter Longmire) کلانتر شهر خیالی آبساروکا کانتی (Absaroka County)، شهر کوچکی در ایالت وایومینگ است. او به تازگی همسرش را از دست داده است و جدا از دخترش زندگی می­‌کند. وظیفه او حفظ نظم و کشف جنایت در این شهر کوچک به همراه سه معاونش است. شاید در نگاه اول این شهر کوچک آرام به نظر برسد، اما به دلیل هم­‌مرزی با منطقه‌ی سرخ‌پوست­‌ها همیشه اتفاقات عجیبی در این شهر می­‌افتد. جذاب­‌تر از داستان جرم و جنایت در شهر، این داستان زندگی لانگمایر و اطرافیانش است که سریال را دیدنی کرده است. هنری، خرس ایستاده، سرخ‌پوستی که نزدیک­‌ترین دوست لانگمایر و صاحب باری در شهر است، کیدی لانگمایر، دختر کلانتر که روابط پیچیده‌­ای با پدر خود دارد، ویک مورتی معاون مونث و جذاب کلانتر که مرید کلانتر است و وجود او از بار مردانه سریال به مقدار قابل توجهی کم می‌­کند، رنچ کانلی، معاون جوان کلانتر که می‌خواهد در انتخابات بعدی رقیب لانگمایر باشد و درحالی‌که فرمان‌بردار اوست، سعی می‌کند مستقل به نظر برسد و در آخر فرگوسن معروف به فرگ، معاون دست و پاچلفتی و چاق و مهربان کلانتر. هرکدام از این شخصیت­‌ها داستان زندگی جالبی در کنار هم دارند که به همراه داستان اصلی پیگیری می‌­شود و به جذابیت آن اضافه می‌­کند.

سریال لانگمایر در اصل یک سریال کارآگاهی متفاوت است، یک وسترن مدرن با داستان یک قتل در هر قسمت و کلانتری که راز آن را کشف می­‌کند. چیزی که داستان را پیچیده و جالب می­‌کند، پیچیدگی در راز قتل یا داستان روانشناختی قاتل و مقتول نیست، داستان آدم‌­هایی است که به دنبال کشف راز قتل می­‌روند. آدم­‌هایی که در حال دست و پا زدن در مشکلات خودشان هستند و در کنار آن باید از انجام جرم و جنایت در شهر هم جلوگیری کنند. با این‌که سریال بسیار جذاب از کار در آمده اما یک اشکال منطقی هم به آن وارد است و آن این است که در شهر به این کوچکی در وسط بیابان چرا تعداد قتل‌­ها آن‌قدر زیاد است که البته به خاطر ضرورت داستانی ما از این نقطه ضعف چشم‌پوشی می­‌کنیم و امنیت خودمان را به دست لانگمایر و معاونین‌اش می‌سپاریم.

همان‌طور که از نام سریال برمی‌­آید، قهرمان اصلی سریال والتر لانگمایر است، کلانتر پیر و خسته شهر. لانگمایر مرد تنومندی است که خیلی کم از قدرت بدنی‌­اش استفاده می‌­کند، بسیار کم‌­حرف است و از مظاهر تکنولوژی دل‌ِ خوشی ندارد، به همین خاطر در قرن بیست و یک، تلفن همراه حمل نمی‌کند، به همین خاطر دسترسی به او سخت است. خلاف آن چیزی که سرخ‌پوست‌­های همسایه وانمود می­‌کنند اصلا نژادپرست نیست و چیزی که برایش مهم است قانون خودساخته­‌اش است و هرکس آن را بشکند با او برخورد می‌­کند، چه سرخ باشد، چه سفید و چه سیاه. رابرت تیلور (Robert Taylor) بازیگر درجه دو استرالیایی است که این روزها نقش اول سریال لانگمایر را به زیبایی ایفا می­‌کند.

سریال لانگمایر ریتم تندی ندارد، تیراندازی و هفت­‌تیرکشی ندارد، داستان عشقی پیچیده ندارد، طنز و شوخی کلامی ندارد، قاتلین روان‌پریش و کارآگاهان نابغه ندارد، تمام دارایی آن کلانتر پیر و خسته‌ای است که می‌‌خواهد قانون را در شهر کوچکش برقرار کند و برایش مهم نیست که معاونش در انتخابات بعدی رقیب اوست. شخصیت­‌های سریال به شدت دوست­‌داشتنی و جالب از کار درآمده‌­اند و داستان می­‌تواند به راحتی ما را با مشکلات آن‌ها درگیر کند. قطعا بعد از دیدن این سریال، کلانتر لانگمایر به یکی از شخصیت­‌های محبوب شما تبدیل خواهد شد (البته برای خانم­‌ها نمی‌­توانم این قول را بدهم).

 صفحه اصلی سریال  لانگمایرLongmire-1-12-924

لینک نقد سریال در نیویورک تایمز

لینک نقد سریال در وال استریت ژورنال 

لینک نقد سریال در لوس‌آنجلس تایمز

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها