زوال کلنل دولت آبادی بالاخره مجوز گرفت

۳۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

زوال کلنل، رمان بحث برانگیز محمود دولت آبادی بالاخره مجوز چاپ گرفت.

گویا محمود دولت آبادی در سن 73 سالگی قصد دارد همواره در تیترها بماند. همین چند وقت پیش بود که به خاطر نامه نگاری­‌ها دولت آبادی سر تیتر خبرهای ادبی بود، و حالا زوال کلنل مجوز چاپ گرفته است و قرار است همین زودی­‌ها منتشر شود. البته ناشر محترم که یا خود چشمه است یا یکی از اقمارش، حتما با خبر بوده که به این مجوز اعتباری نیست و می­‌خواهد ریسک کند و کلنل را در پنجاه هزار نسخه منتشر کند. این رقم در فضای تیراژهای هزارتایی ایران، رقم بسیار هیجان‌انگیزی است، قبول ندارید؟

کلنل را محمود دولت آبادی سال‌­ها پیش یعنی بین سال­های 62 و 64 نوشته است. مدت­‌ها از آن خبری نبود تا بالاخره ترجمه­‌های انگلیسی و آلمانی آن منتشر و نامزد و برنده چند جایزه بین‌المللی شد. تمام توجه­‌ها را به خود معطوف کرد. یادتان که هست؟ جایزه من بوکر آسیا را دولت آبادی به یک رمان کُره­‌ای باخت اگر اشتباه نکنم. ولی جایزه یان میخالسکی سوییس را سال 2013 از آن خود کرد.

«زوال کلنل» ماجرای سرهنگی است که پنج فرزند دارد و این خانواداه در جریانات انقلاب گرایشات سیاسی مختلف را تجربه می‌­کنند. طبیعی است که چنین موضوعی حساسیت­‌های مسئولین قبلی ارشاد را برانگیخته باشد و روایت دولت آبادی از تاریخ انقلاب را نپسندیده باشند. البته کلنل برای اولین بار سال 87 به ارشاد رفت، و امروز مجوز گرفت. دولت آبادی تاکید می­‌کند که روش کارش مقابله نیست و دلش نمی­‌خواهد اثرش به زبان فارسی، در سرزمینی غیر از ایران منتشر شود.

ما هم مثل شما منتظر خواندن «زوال کلنل» هستیم. به شرطی که این خبر در این یکی دو هفته تکذیب نشود.

پ .ن: این خبر همین امروز تکذیب شد، این هم لینک تکذیبیه است: تکذیبیه.

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها