راز آذرخش سبز شیلی آشکار شد

۲۱ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

 

در مه 2008 آتشفشان چایتن در شیلی به شدت فوران کرد، ابرهایی از خاکستر از کوه بیرون زدند و آسمان را با عجیب‌ترین نوع رعد و برق روشن کردند.

کارلوس گوتیرز(Carlos Gutierrez) عکاس، این بازی شبانه‌ی نور را ثبت کرد ـ آذرخش سبزی را که از دل ابر خاکستر بیرون می زد ـ عکسی که در همین مطلب مشاهده می‌­کنید.

منبع این آذرخش سبز مجهول مانده بودند تا بالاخره آرتور فو استاد دانشمند هواشناسی در دانشگاه رایس در هیوستون توجهش به این پدیده جلب شد:«فکر کردم بانمک است، چرا ما این آذرخش سبز را در طوفان­‌های عادی نمی­‌بینیم؟» این بخشی از سخنان فو در گردهم آیی اتحادیه هواشناسان در سان فرانسیسکو، دوشنبه همین هفته بود. اگرچه آذرخش سبز بسیار عجیب و غریب و نامعمول است، اما به نظر آقای فو، این آذرخش در تمام طوفان ها وجود دارد اما در دل ابرها مخفی می­‌شود.

سرچشمه‌­های پر رمز

این پنهان ماندن ناشی از ساختار ابرهای طوفانی است. درون ابرها، بلورهای یخی هستند سرشار از بار مثبت یا منفی. قوس‌های الکتریکی میان قطب‌های مثبت و منفی درون ابر جابه‌جا می­‌شوند ـ  آذرخش ـ ولی درون ابر باقی می‌­مانند؛ و حتی جدی‌ترین علاقمندان به طوفان هم نمی­‌توانند آن‌ها را ببینند.

اما در نقطه مقابل، ابرهای آتشفشانی بار الکتریکی را روی لایه بیرونی حمل می­‌کنند، آن هم به خاطر سنگ‌هایی داغی که در جریان فوران به سمت ابر پرتاب می­‌شوند. فو معتقد است، آذرخش سبز در آتشفشان چایتن صرفا یک قوس الکتریکی از قطب مثبت ابر به قطب منفی است که بیرون ابر اتفاق میفتد. او می‌گوید اگر می‌توانستیم درون ابرهای طوفان‌زا را هم ببینیم، آذرخش سبز را بیشتر می‌دیدیم.

Green-20-9-921 آذرخش سبز

در توضیح رنگ سبز

اما چرا سبز؟ این هاله سبز نتیجه اتم­‌های اکسیژن است که در اثر الکتریسیته فعال شده‌اند، فو این نظر را دارد و فکر می‌کند همین پدیده است که در جریان بازی‌های نوری آسمان‌های سمت قطب شمال در زمستان، آسمان را کاملا سبز می‌کند. این پدیده شاید باعث سبز شدن دنباله شهاب سنگ لاوجوی هم شده باشد که در ماه نوامبر از فراز زمین گذشت. تا این لحظه تنها آتشفشانی که در آن از آذرخش سبز عکسبرداری شده است، چایتن در شیلی است.

لینک اصلی

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها