دکستر؛ قاتل سریالی که دوستش داریم

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۱:۲۴
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

اگر تحمل خون و جنایت را ندارید، این مطلب را نخوانید. این‌جا فرشته‌­ی مرگ یک انسان است.

«من دكسترم (Dexter)، دكستر مورگان (Dexter Morgan). نمی‌دونم چی منو اين‌جوری بار آورد؛ ولی هرچی که بوده درون من يه خلا باقی گذاشته. خیلی از رفتارهای مردم تظاهره، ولی من احساس می­‌كنم همه‌­ی اونا رو فريب دادم، خيلی خوب هم فريب دادم و حدس می‌زنم كه اين مسئوليت منه. ولی من والدين خونده‌ی خودم رو به خاطر اين سرزنش نمی‌كنم، هری و دوريس مورگان، كار فوق‌العاده‌ای انجام دادن كه منو بزرگ كردن، اما هردوی اونا الان مردن و صادقانه بگم . . .  من اونا رو نكشتم.» (نریشن ابتدایی سریال دکستر، از زبان دکستر)

برای اولین بار در تاریخ رسانه­‌ی تلویزیون، قهرمان یک سریال، قاتلی سریالی (Serial Killer) است. معیارهای اخلاقی در آمریکا و حتی ایران در حال تغییر است. دکستر مورگان آدم می­­‌کشد و ما نه تنها این کار او را تقبیح نمی­‌کنیم، بلکه خوشحال هم می­‌شویم. چرا دکستر مورگان محبوب‌­ترین قاتل سریالی دنیاست ؟

دکستر مورگان متخصص خون­‌شناسی بخش پلیس جنایی میامی است. در عین حال قاتل نیز هست، اما او براساس کد خاصی که از ناپدری پلیس خود آموخته آدم می­‌کشد. دکستر فقط کسانی را می­‌کشد که مستحق مردن هستند. او با هوش بالایی که دارد وقتی بخش جنایی از پیدا کردن قاتلی عاجز می‌­شود به تنهایی پیدایش می­‌کند و می­‌کشد. با یک تیر 2 نشان، هم تنبیه خاطی و هم سیراب کردن عطش خود به کشتن. یادگاری که از هر قتل برمی‌­دارد فقط یک قطره خون است  او در هر فصل با یک قاتل سریالی دیگر دست به گریبان می‌­شود و هر بار قسمتی از رازهای زندگی او برای ما و خودش آشکار می‌­شود.

به جز دکستر، شخصیت­‌های اصلی داستان افراد بخش جنایی پلیس هستند که شامل دبرا مورگان خواهر ناتنی دکستر تنها عضو خانواده­ او نیز می­‌شود. با وجود داستان پر از خشونت و تنش، سازندگان سریال موفق شده‌­اند با وارد کردن طنزی رقیق در داستان، فضای کار را تلطیف کنند.Dexter-31-6-923

بیشتر قدرت داستان بر دوش شخصیت دکستر است. او راوی داستان است تا جایی که ما حتی وارد رویاهای او می‌شویم. شخصیت خوب دکستر به صورت ناپدری او تجسم پیدا می­‌کند و همیشه همراه اوست. مایکل سی هال (Michael C. Hall) بازیگر نقش دکستر بازیگر بسیار توانایی است و به خوبی توانسته شخصیت چندگانه­‌ی دکستر را به تصویر بکشد. دکستر که انسانی بی‌احساس است باید خود را در جامعه به صورت یک آدم عادی نشان دهد. پس ما دکستر مهربان، دکستر سر به ­هوا، دکستر خوش‌­مشرب و دکستر عاشق را به تناوب در داستان می‌­بینیم ، اما می‌­دانیم که او هیچ‌کدام از این‌ها نیست. تنها تجربه­ مهم سی هال قبل از دکستر، بازی در یکی از نقش­‌های اصلی در سریال شش پا زیر زمین (Six Feet Under) بود.

سریال دکستر را جیمز مینوس جونیور (James Manos, Jr.) براساس رمان رویای تاریک دکستر (Darkly Dreaming Dexter ) نوشته­‌ی جف لیندزی (Jeff Lindsay )، خلق کرده است. فصل اول سریال در سال 2006 از روی کتاب ساخته شده و فصل­‌های بعدی را مینوس به کمک لیندزی نوشته و طراحی کرده است. جیمز مینوس قبل از سریال دکستر کار بزرگی انجام نداده است، سابقه­‌ی او به تهیه‌­کنندگی چند قسمت از سریال حفاظ (The Shield) و نویسندگی چند اپیزود از همین سریال و سریال سوپرانوها (The Sopranos)، محدود می‌شود. او با اولین کار جدی و بزرگش یک شب ره صد سال را پیمود. دکستر از تولیدات شبکه کابلی Showtime است که سریال­‌های پرطرفداری مثلCalifornication ، Homeland،  Shameless  را تهیه کرده است.

حاصل تلاش جیمز مینوس بردن 44 جایزه و 111 نامزدی از جشنواره­‌ها و مراسم­‌های مختلف در آمریکاست که از این میان 2 جایزه گلدن گلاب بود که یکی نصیب مایکل سی هال برای بازی در نقش دکستر مورگان، شد.

شاید با دیدن دکستر، به یاد دیگر قاتلین سریالی بیفتیم که در سینما یا تلویزیون دیده‌­ایم؛ هانیبال لکتر در سکوت بره­‌ها (The Silence Of The Lambs , 1991) و یا جان دو در هفت (Seven , 1995) و یا حتی هانس بکرت در ام (M , 1931)، اما دکستر با همه‌ی­ این قاتلین فرق دارد. ما دکستر را دوست داریم و نمی­‌خواهیم از دستش بدهیم.

جدا از داستان سریال، بعضی چیزها در هر سریال یا فیلم هست که توجه شما را به آن فیلم یا سریال جلب می‌­کند. نام بازیگران، نام کارگردان و یا تیتراژ. با دیدن تیتراژ هر سریالی نه به طور کامل اما تا حدودی می‌­توان به کیفیت آن سریال پی برد. تیتراژ دکستر را ببینید و در 30 ثانیه تمام جهان داستان در اختیار شما خواهد بود، بسیار ساده و صمیمی، چیزی ورای سری­‌دوزی­‌های وطنی. تیتراژ سریال دکستر نهایت این هنر است، هر قسمت ببینید و از آن لذت ببرید.Dexter-31-6-922

مردم در سایت (IMDB‌) به این سریال نمره‌­ی 9.0 داده‌­اند و براساس همین نمره دکستر در رده یازدهم بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون در همین سایت قرار گرفته است.

تاکنون 7 فصل 12 قسمتی از این سریال پخش شده و فصل 8 و آخر آن در حال پخش است‌. (تعداد کم اپیزودها یکی از محاسن سریال است)

پانوشت 1: تقریبا تمامی قاتلین سریالی فکر می­‌کنند کسانی که می‌کشند مستحق مرگ هستند. آن‌ها دلایل خاص خود را دارند که شاید برای ما قابل قبول نباشد. سریال دکستر و شخصیت دکستر به این قاتلین اجازه می­‌دهد و یا یاد می‌دهد که با صلاح‌دید خود انسان­‌ها را بکشند. در این سریال دکستر، پلیس، دادستان، هیات منصفه، قاضی و مامور اعدام است و این تفکری است که برای جامعه‌­ای مستعد داشتن چنین قاتلینی؛ مانند فرمان حرکت برای آنان است. از دیدن سریال لذت ببریم، اما فراموش نکنیم که دکستر هم یک قاتل است و هیچ قاتلی نمی‌­تواند و نباید به تنهایی برای دیگران حکم مرگ صادر کند. جای دوری نمی­‌رویم، نه جک قصاب یا جفری دامر و یا زودیاک، همین‌جا در کشور و یا شهر و حتی محله­‌ی خودمان بیجه‌­ها، خفاش شب­‌ها و یا سعید حنایی­‌ها فراوانند.

پانوشت 2: برای این‌که متهم به نشر اخبار روزنامه­‌های زرد نشویم و شما را هم همراه داشته باشیم، این‌گونه اخبار را در پانوشت می‌­­نویسیم. مایکل سی هال بازیگر دکستر در سال 2008 با جنیفر کارپنتر (Jennifer Carpenter) بازیگر نقش دبرا مورگان، خواهر دکستر، ازدواج کرد و در سال 2011 از او جدا شد. در سال 2010 مایکل سی هال به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شد و معالجه شد.

لینک IMDB 

لینک دکستر در سایت شوتایم  

لینک دکستر در متاکریتیک  

لینک نقد ورایتی  

لینک نقد نیویورک تایمز  

 Dexter-31-6-92

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
10 سال قبل

مطلب خوبی بود. از اینکه منابع دیگر هم درباره ی سریال قرار دادید ممنون.

رضا جهان آبادی
10 سال قبل

مژده به دوست داران داستانهای جنایی

“ترجمه اثری از «جف لیندزی» به چاپ رسید

معصومیت از دست رفته انسان‌ها دستمایه نویسنده جنایی‌نویس شد

11 آبان 1392 ساعت 15:00

رمان جنایی «تاریک رویاهای دکستر» اثر «جف لیندزی» به فارسی ترجمه شد. رضا جهان‌آبادی، یکی از مترجمان این کتاب معتقد است معصومیت از دست رفته انسان‌ها در همه جوامع، یکی از دغدغه‌های نویسنده این کتاب است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «تاریک رویاهای دکستر» را رضا جهان‌آبادی و رضا محمدیان به طور مشترک به فارسی ترجمه کرده‌اند.

جهان‌آبادی یکی از مترجمان این کتاب با اعلام این خبر اظهار کرد: پس از پایان ترجمه «تاریک رویاهای دکستر» آن را به دست ناشر سپرده‌ایم و ناشر در حال حاضر کارهای پیش از چاپ و اخذ مجوز کتاب را انجام می‌دهد.

این مترجم درباره کتاب توضیح داد: رمان جنایی «تاریک رویاهای دکستر»، نخستین جلد از مجموعه رمان‌های «دکستر» نوشته جف لیندزی است. وی بی آن‌که هیچ مرز و محدوده‌ای بر جوامع قایل باشد، دیدگاهی انتقادی نسبت به بشر دارد. معصومیت از دست‌رفته انسان‌ها در همه جوامع، بی‌شک یکی از دغدغه‌های نویسنده است و وی به زیبایی به نقد خونخواهی بشر پرداخته است. این کتاب در سال 2004 در آمریکا به چاپ رسید و نویسنده در آن افسارگسیختگی بشر و بی اخلاقی‌هایش را هدف گرفته بود که با همین رویکرد نیز توانست جایزه پرفروش‌ترین کتاب سال از موسسه Dilys Award را در سال 2005 دریافت کند.

وی افزود: این کتاب و نویسنده آن در سال 2005 نامزد دریافت بهترین رمان سال از موسسه Barry Award و همین طور نامزد دریافت بهترین رمان ژانر جنایی از موسسه Macavity Award نیز بودند. پس از گذشت یک سال از افتخاراتی که نصیب «جف لیندزی» شد و این اثر وی در زمره آثار موفق جنایی قرار گرفت، رمان «تاریک رویاهای دکستر» به سینمای اقتباسی راه یافت و سریالی با نام «دکستر» از سال 2006 کلید خورد. مجموعه داستان‌های دکستر، به سبب ماهیت انتقادی، فسادستیزی و نابه‌هنجارگریزی، با زبان طنز تلخ خود در همه کشورهای دنیا منتشر شد و میان تعداد بسیاری از انسان‌ها با فرهنگ‌های متفاوت جایگاه ویژه‌ای یافت.

جهان‌آبادی اظهار امیدواری کرد که بتواند بعد از انتشار کتاب در نشستی به بررسی مباحث روانشناختی مرتبط با این کتاب جنایی و شخصیت اصلی آن بپردازد و همچنین زوایای پنهان شخصیت دکستر و عوامل عملکرد و رفتار او را از منظر روانشناسی بررسی شود.

مجموعه آثار این نویسنده که با اقتباس از آن سریالی پرطرفدار هم ساخته شده، درباره دکستر مورگان، آدم‌کشی زنجیره‌ای است که در اداره پلیس میامی به عنوان کارشناس تحلیل اثر خون در صحنه‌های حوادث کار می‌کند.”

مطلبی که روزنامه فرهیختگان در 14 مهر 92 در مورد سریال دکستر نوشت. این متن شامل 5 قسمت است: 2 نقد، مصاحبه با مایکل سی.هال بازیگر نقش دکستر، چکیده ای از سریال و قسمتی هم به زندگی شخصی سی.هال می پردازد.

http://farheekhtegan.ir/userfiles/files/1392-07/pdf07-14/page06.pdf

6 سال قبل

مرسی، من خیلی پایه فیلم و سریال های جنایی هستم