بوستان هزاره در شیکاگو، ترکیب هنر، انسان و طبیعت ـ بخش سوم

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۳:۴۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

در بخش سوم و انتهایی معرفی پارک هزاره شیکاگو شش فضای دیگر آن معرفی می‌شود. موقعیت این فضاها با رنگ قرمز در تصویر زیر نشان داده شده است.

jey-and-cloud

Harris Theater (تئاتر هریس)

مكاني واقع در لبه شمالی پارک، که بین سال‌های 2002-2003 ،براي تئاتر، گروه‌های موسيقی و اجرای انواع رقص‌ها، از باله تا رقص آفريقايی، كلاسيك و موسيقي محلی،توسط گروه معماری HBRA ساخته شده است. تئاتر هریس به عنوان مکملی برای فضای باز اجرای موسیقی “جِی پریتزکر” ( معرفی شده در بخش دوم) عمل می‌کند و سالن آن 1525نفر گنجايش دارد كه از لحاظ اكوستيكی جالب توجه است. این بنا به نام حامیان اولیه خود، جوآن و ایروینگ هریس(Joan and Irving Harris ) ، تاجران و نیکوکاران آمریکایی، نام‌گذاری شده است.

Harris_Theater

مرکز دوچرخه مک دونالد (Bicycle parking station)

این ايستگاه در شمال شرقی پارک، با 300 فضای خالی براي پارك دوچرخه قرار گرفته و امكاناتي نظير قفسه هاي قفل دار، دوش حمام، فست فودي با صندلي هايي در فضای باز (به ویژه در تابستان)، تعمير،اجاره، پارك دوچرخه و تسهيلات ديگر براي تشويق دوچرخه سواري در پارك در نظر گرفته شده است. این فضا با سرمایه گذاری مک دونالد (بزرگترین رستورانهای فست فوود جهان) و سازمانهای حامی دوچرخه با شعار ” زندگی فعال و متعادل”بنا نهاده شد.

 Mcdonalds_Bike_Center

BP Bridge (پل بی پی)

این پل، پارك هزاره را به میدانDaley Bicentennialدر شرق آن متصل می‌كند. اين پل 925 فوتي مارپيچ كه نخستين اثر فرانگ گری معمار در پارك است، چشم‌انداز بی‌نظيری از خط آسمان شهر شيكاگو، پارك گرنت (Grant Park بزرگترین پارک شهری آمریکا که پارک هزاره جزئی از آن است) و درياچه ميشيگان ايجاد كرده است. اين پل كه با استيل ضد زنگ پوشانده شده، اهداف مورد نظر در ساخت عمارت موسيقي پريتزكر را ،از طريق ايجاد ديوار آكوستيكی در برابر سر و صداي ترافيك تامين می‌كند.

bp-bridge

Boeing Galleries (گالری بوئینگ)

این گالری با دو بخش شمالی و جنوبی در دو سوی میدان AT&Tو دروازه ابری، براي نمايشگاه‌های عمومی پارك استفاده می‌شود و در شرق آبنمای کرون (معرفی شده در بخش اول) قرار گرفته است. دو سوی آن با رديفي از درختان چنار ( كه در شيكاگو كمياب است) محدود شده و هم‌چنين محل‌هايی براي نشستن  از طريق پله‌های گرانيتی مشكی در شرق گالری ايجاد شده است.

800px-In_Search_of_Paradise

McCormick Tribune Plaza and Ice Rink (میدان مککورمیک)

پيستاسكی 16000 فوت مربعي که ازماه نوامبر تا مارچ باتوجه به شرايط آب و هوايی فعال و به عنوان فضای زمستانی پارک شناخته شده است. در بقیه فصول سال، با چیدمان صندلی، به عنوان فضای باز رستوران واقع در پارک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میدان به علت کمک مالی از سوی بنیاد خیریه مک‌کورمیک، به این اسم نامیده می‌شود.

Millennium_Park_Ice_Skating

Wrigley Square (میدان وریگلی)

شاخص‌ترین عنصر این میدان، المان يادبود پارك هزاره(Millennium Monument) است که درنزديكي محل المان قبلی مشابه آن قرار گرفته و به سبک ستون‌های دوره هلنی یونان طراحی شده است. ستون‌های اين بنا از سنگ آهك هندي  وپايه‌های آن از سنگ آهك فرانسوی ساخته شده است. براي تقدير ازسرمايه‌گذاران پارك، نام آن‌ها روی پايه اين بنا حك شده است.

Millennium_Monument_in_Wrigley_Square

پارک هزاره با هدف قرار دادن خدمات گوناگون به شهروندانش شکل گرفته و با توجه به مقياس بزرگ پروژه‌های آن و فضای آزاد براي نمايش آن‌ها، به عنوان يك نمونه موفق هنر اجتماعی مطرح و به عنوان مكانی برای ملاقات‌های دوستانه شهرت يافته است.

 

نرگس غفاری
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها