آیا استفاده از گیاهان آپارتمانی نقشی در پاکسازی هوای آلوده­‌ترین شهر دنیا دارد؟

۱۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

مدیرعامل یک شرکت در دهلی نو از گل و گیاه برای پاکسازی هوای کثیفی که به گفته­‌ی پزشکان چیزی نمانده بود او را از پای در بیاورد، استفاده می­‌کند. آیا واقعا این کار تاثیری هم دارد؟ با شبگار همراه شوید و کشف کنید.

کمال میتل، مدیر عامل شرکت پاهارپور در دهلی نو با کاشت بیش از 400 نوع گیاه در گلخانه­‌ی شرکت  به پاکسازی هوای داخلی شرکت کمک کرده ­است.

بر روی پشت­‌بام یکی از شرکت­‌های پایتخت آلوده‌­ی هند، کمال میتل از تاکتیک جالبی برای پاکسازی هوا استفاده کرده است. او بیش از 400 نوع گیاه رایج در گلخانه‌­ی شرکتش کاشته ­است که درخت زبان مادرشوهر یکی از آن‌هاست.

میتل 800 گلدان هم در 6 طبقه‌­ی دیگر و در میان اتاق­‌ها و راهروها گذاشته است و اعتقاد دارد این گل و گیاه­‌ها، دوده­‌ها و مواد شیمیایی مضر دیگر را از هوای خاکستری رنگ پاک می‌­کنند.

در هند به مانند چین مردم از ماسک در خیابان استفاده نمی­‌کنند و میتل بین آن‌ها یک استثناست. او ادعا می­‌کند که حتی مد هاتر، یک قطب تکنولوژی و فضای خرابه­‌ی کنار آن را تبدیل به یک باغ با 2000 درخت کرده ­است.

او با استفاده از تکنولوژی آبیاری بارانی که از یک منبع آب تغذیه می­‌کند، درختان را آبیاری می­‌کند که این امر سبب می‌­شود درختان زودتر رشد کنند و آلاینده‌­های بیشتری را به خود جذب کنند. او به دولت هند اصرار می‌­کند که در کشاورزی از آبیاری بارانی استفاده کند و شیروانی­‌ها و سقف‌­ها­ی منازل و اتوبوس­‌ها و… به رنگ سفید در بیاورد. او هم‌چنین تلاش می­‌کند تا بزرگ‌ترین پارک بازده انرژی را به وسیله‌­ی گلخانه‌­سازی بنا کند.

میتل؛ آدم بی‌­آزاری به نظر می‌­رسد. او پدربزرگی است که مهربانانه صحبت می­‌کند. میتل بازمانده‌­ی یکی از خانواده­ای سرشناس هند می‌­باشد که دوران مدرسه را با گاندی گذرانده و پس از آن مدرک خود را در رشته‌­ی شیمی از دانشگاه فناوری ماساچوست دریافت کرده ­است. او نتیجه­‌ی زحماتش را وقتی دید که در برنامه­‌ی تد صحبت کرد و دو میلیون نفر تماشاچی را حسابی  مجذوب خود نمود.

کمال میتل - گیاهان 
آپارتمانی

اما آیا گیاهان واقعا به پاکسازی هوا کمک می­‌کنند؟

بیل س.ولورتون، یکی از محققین رسمی ناسا و کسی که کتاب چرا نمی‌­توان بدون آن‌ها زندگی کرد را در مورد گیاهان در سال 2010 نوشته بود، می‌­گوید:«این پدیده‌­ای است که هم‌­اکنون رو به رشد است.» او در ژاپن کار کرده؛ جایی که از گیاهان برای ساختن باغ­‌های زیست محیطی در بیمارستان­‌ها استفاده می­‌کنند. او هم‌چنین می­‌گوید این امر در کره‌­ی جنوبی و چین هم هواداران زیادی دارد.

در دهه‌­ی1980 ناسا چندین مقاله راجع به تاثیر گیاهان در خالص‌سازی هوای یک اتاق بسته و شبیه‌سازی شده به­ ایستگاه‌­های فضایی منتشر کرد. بعدها هم تاثیر گیاهان را در دو مورد پاکسازی هوا و بازیافت زباله­‌ها در ساختمان بسته‌­ای به نام زیست‌خانه آزمایش کرد.

مطالعات بعدی هم نشان دادند که گیاهان نقش به سزایی در پاکسازی هوای فضاهای بسته دارند. در سال 2009، تیم تحقیقاتی دانشگاه پنینسیلوانیا با انجام آزمایش گلخانه‌­ی به این نتیجه رسید که گیاهان سطح گاز ازن در فضاهای بسته را که توسط چاپگرها و پرینترهای لیزری ساطع می­شوند را تا حد زیادی کاهش می­دهد.

بر اساس آزمایشاتی که در سال 2008 توسط انیستیتوی ملی سرطان و سازمان کنترل آلودگی هوا بر روی شرکت میتل انجام شد، ثابت شد که سطح سلامتی در شرکت میتل بالا رفته و خطر ابتلا به بیماری پایین آمده ­است. در این آزمایش 94 کارمند غیر سیگاری این شرکت با کامندان غیر سیگاری شرکت‌های دیگری در دهلی مقایسه شدند. نتیجه‌­ی آزمایش نشان داد که دسته­‌ی اول کمتر از مشکلات چشمی، سر درد، فشار خون بالا و مشکلات تنفسی رنج می‌­برند.

او در مورد نوآوری­‌اش از ترکیب اسکرابرها، فیلترها و گیاهان می­‌گوید:«ما یک کارخانه­‌ی تصفیه‌­ی هوا ساختیم.» او اضافه می­‌کند به این ترتیب مرخصی استعلاجی کمتر، بازدهی بیشتر و هوای پاک سوییس را به ارمغان آوردیم.

لینک اصلی

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها